Hetty's 5 beste tips bij stress-situaties

Zo houd ik mijn hoofd koel als ik een live-uitzending heb

Lifestyle | Spieren en gewrichten | Energie

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Waar de één is gezegend met een stalen zenuwstelsel lijkt die van mij toch wat gammeler gebouwd. Zo kan ik me af en toe snel zorgen maken en heb ik een zenuwachtig gevoel in mijn lichaam. Toch heb ik door de jaren heen goed geleerd met die zenuwen om te gaan. Mijn ervaringen bij het programma Koffietijd hebben me daar zeker bij geholpen. Sinds 4 jaar ben ik regelmatig te zien als gezondheidsdeskundige voor A.Vogel. Ik weet nog dat ik de eerste keer stijf stond van de zenuwen en na afloop geen idee had van wat ik had gezegd. Maar al doende leert men en inmiddels gaat een uitzending me zo goed als stressvrij af. Vandaar dit keer een persoonlijk blog met mijn 5 beste tips om met stress-situaties om te gaan.

Mijn tips bij stress-situaties

1. Goed slapen

Of je nou een spannende presentatie hebt of in een spannende periode zit, zorg dat je waar je kan je slaap pakt. Ik merk het direct als er een spannend moment aankomt en ik daarnaast weinig slaap.Dan kan ik minder helder nadenken, niet goed beslissingen nemen en ben ik sneller emotioneel. Ik zorg er dan ook altijd voor dat ik vóór kinderbedtijd in bed lig als ik de volgende dag een Koffietijd-uitzending heb, of een drukke week vol deadlines voor de boeg heb. Ook probeer ik tussendoor minislaapjes te pakken waar het maar kan. Eenmaal uitgerust zijn mijn zenuwen vaak een heel stuk bekoeld.

2. Goed voorbereiden

In de nacht heb je minder afleiding en ben je vaak actiever met je zorgen bezig. Je kunt jezelf dan een nachtelijke piekersessie besparen door je tot in de puntjes voor te bereiden op de spannende taak die voor je ligt. Zo leg ik bij een grote presentatie of een Koffietijd-uitzending mijn kleren klaar voor de volgende dag, maak ik alvast ontbijt, zorg ik voor een volle tank in de auto en leer ik mijn teksten van binnen en buiten. Tegen de tijd dat ik ga slapen weet ik dat ik alles gedaan heb om er het beste van te maken en dat kalmeert mijn overijverige zenuwtjes.

3. Concentreren

Vlak voordat je een presentatie moet geven of het woord krijgt, gieren de zenuwen vaak door je keel. Een goede tip is om dan een kort moment van concentratie op te zoeken. Bij Koffietijd zitten we voor de uitzending altijd in een gezellige en vaak overvolle wachtruimte. Maar als ik bijna op moet en het wordt me te druk, dan zoek ik snel de wc op. Ik concentreer me dan op mijn ademhaling zucht een paar keer diep en plant mijn voeten stevig op de grond. De focus die ik dan heb helpt me om de klus te klaren.

4. Natuurlijke rustgevers

Soms is een extra steuntje in de rug bij stress-situaties helemaal niet verkeerd. Gelukkig is er in de natuur veel te vinden wat je kan helpen en rustgevend is bij spannende momenten. Zo neem ik zelf nog regelmatig voor de uitzending Passiflora Extra sterk in. Dat bevat een combinatie van passiebloem, valeriaan en citroenmelisse. Het helpt snel, maar mijn geest blijft wel alert en fris.*

5. Gebruik je adrenaline

Wat me misschien nog wel het meest heeft geholpen de afgelopen jaren, is om het gevoel wat adrenaline me geeft te omarmen. Toegegeven er zijn prettiger gevoelens dan een knoop in je maag en een hartslag die op hol geslagen is, maar het kan echt helpen om je te beseffen dat adrenaline het beste met je voor heeft. Het maakt je alert en zorgt dat je helemaal in het moment bent en een topprestatie kunt leveren. Zelfs nu heb ik altijd nog wat zenuwen als ik live op moet, maar ik ben daar juist blij mee! Als ik er al te relaxed mee om zou gaan, ben ik toch niet helemaal scherp en heb ik het idee dat er met de pet naar gooi. Al vaak genoeg heb ik meegemaakt dat het tijdens een uitzending of vlak daarvoor toch allemaal net anders liep. Doordat ik dan onder de invloed van adrenaline ben kan ik razendsnel schakelen in mijn hoofd. Helemaal niet nodig dus om te vechten tegen je gevoelens van spanning, omarm ze en besef dat het precies is wat je nodig hebt op dat moment.

*Op basis van citroenmelisse

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 09-07-2018

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Cinuforce neusspray (t.w.v. € 7,97) bij bestelling > € 20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >