De 10 beste tips om de feestdagen fit en vitaal door te komen

Voeding | Energie | Spijsvertering

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

1. Begin je dag goed met een goed ontbijt

Als je dit blog langer leest weet je het al. Een vet en eiwitrijk ontbijt zorgt ervoor dat je lekker vol zit en in de middag minder trek hebt. Veel mensen maken de fout om  het ontbijt over te slaan,  zodat ze het overmatige eten of de borrelhapjes van gister kunnen compenseren. Geen goed idee.
Begin je dag  met lauwwarm water met sap van een halve citroen. Neem dan een lekker ontbijtje. Bijvoorbeeld een omelet met eieren en gerookte zalm. Of wat dacht je van een bananenpannenkoek (beslag: blender 2 eieren met 1 banaan en een flinke snuf kaneel, bak op laag vuur) met bosfruit. Of kijk hier eens voor de lekkerste smoothies van Rens Kroes.

2. Geniet volop, eet met verstand

In november knagen we ons eerst door de pepernotenberg heen, om daarna tot en met met kerst en oud en nieuw verder te eten alsof ons leven eraf hangt. Er staat tenslotte een nieuw jaar voor de deur; tijd genoeg voor goede voornemens. Heel zonde.  Het is niet nodig je  helemaal te laten gaan om daarna een verwoede poging te doen, weer gezond te worden of af te vallen. Geniet volop, maar eet verstandig en stop als je vol bent.

3. Eet mindful

Met mindfulness richt je je aandacht op al je zintuigen: horen, zien, proeven, voelen, ruiken. Door je aandacht te verschuiven naar je lichaam kom je geest tot rust en kan je veel beter genieten en keuzes maken. Let maar eens op hoe makkelijk je voor de TV een zak chips leeg eet. Doordat je niet bewust aan het eten bent, is de zak al snel leeg. Zou je elk chipje bewust proeven, kauwen en doorslikken dan heb je waarschijnlijk veel meer genoten en leg je de zak eerder weg. Gebruik mindfulness om meer te genieten van je eten.

4. Kauw goed

Deze tip ligt in het verlengde van mindful eten. Wist je dat als je aan het eten bent,  je hersenen pas na 20 minuten een signaal geven dat je vol zit? Moet je eens nagaan wat je in 20 minuten naar binnen kan schuiven. Goed kauwen zorgt voor een betere spijsvertering, en maakt het je makkelijker het verzadigingssignaal van je hersenen op te vangen.

5. Drink alcohol, maar wees verstandig

Alcohol kan de feestvreugde enorm verhogen  en maakt  het meest stugge gezelschap los. Zelf kan ik enorm genieten van de leuke gesprekken die loskomen als je met vrienden een glaasje meer drinkt.
Op werkborrels of officiële gelegenheden ben ik echter voorzichtig met alcohol, voor je het weet sta je dansend in je onderbroek op de bar. Drink  bij elk glas alcohol wat je neemt, ook een glas water. Drink ook nooit op een nuchtere maag, maar zorg dat je goed gegeten hebt. Wil je toch wat drinken dan zijn dit goede keuzes : rode wijn, champagne, gin, wodka of whiskey. Pas op met likeurtjes, deze bevatten heel veel suiker, waardoor je nog meer gaat drinken en eten.

6. Overleg met de gastvrouw/heer

Ga je ergens eten en volg je  een bepaald voedingspatroon, of eet je bepaalde dingen liever niet, overleg dan met de gastvrouw/heer. Vraag bijvoorbeeld of je wat mee kan nemen. In Amerika noemen ze dit Potluck party.  Scheelt stress voor diegene die het etentje organiseert  en het is leuk om verschillende gerechten te proeven.

Mijn zus en ik eten al een paar jaar als holbewoners (lees: volgens het paleodieet). We zijn  dol op vlees, vis, groenten, fruit, noten en zaden. Mijn broer en schoonzus daarentegen zijn overtuigd vegetariërs. Toch lukt het ons met zijn allen gebroederlijk aan de kerstdis te zitten. Mijn zus en ik verzorgen het biologisch vlees of wild, broer en schoonzus de vegetarische hapjes. Iedereen blij en mijn moeder minder grijze haren door die kindertjes van haar met die gekke eetgewoonten.

7. Beweeg

Ga na het eten een half uurtje lopen, dit zorgt dat je eten beter verteert en het geeft je nieuwe energie. Van de hele dag binnen zitten word je suf. Bovendien ga je uit verveling snel meer eten en drinken. Dus maak een lekkere wandeling, zet muziek op, dans met de kinderen, zet de Wii aan. Alles wat het bloed laat stromen is goed.

8. De ware kerstgedachte

Voor veel mensen zijn de feestdagen geen makkelijke tijd. Niet iedereen heeft vrienden of familie en schrikbarend veel mensen zijn eenzaam. Ook voor singles kan deze tijd confronterend zijn. Je inbox loopt vol met 'leuke' aanbiedingen van datingsites want je wordt geacht een partner te hebben.

Ben je met fijne mensen samen rond de feestdagen, sta er dan eens bij stil hoe waardevol dit is. Het gaat niet om eten, je gewicht, hoe je eruitziet, wie je volgend jaar moet zijn of worden. Het klinkt soft, maar love is what makes the world go round. Voed je met de liefde van en voor de mensen om je heen, in plaats van  met de zoveelste bonbon, bitterbal, stuk borstplaat, bak chips enz.

9. Kies gezond

Waar je ook eet, je kan altijd gezonde keuzes maken. Niemand kan je dwingen wat dan ook in je mond te stoppen. Gebruik dus deze vrijheid en geniet ervan. Eet bijvoorbeeld fruit als tussendoortje of neem wat ongezouten noten bij de borrel. Chocola met een cacaopercentage van  boven de 70% is ook lekker en gezond.

bonbons-cacao10. Maak je eigen bonbons

Op internet vind je heerlijke recepten voor gezonde, lekkere hapjes. Wat dacht je van deze chocoladetruffels? Super easy te maken. Kijk hier voor het recept en  nog meer overheerlijke, makkelijke en gezonde snacks om zelf te maken.

Hetty schreef ook al een reeks over gezond afvallen. Kijk hier voor haar eerste blog over dit interessante onderwerp of laat jouw tip hier achter hoe jij gezond de maand december doorkomt!!

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 10-07-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >