Botontkalking en het belang van vitamine D in de overgang

Overgang | Vitaminen & Mineralen

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Wat is botontkalking precies?

Botontkalking, of osteoporose, is het brozer of poreuzer worden van het bot. Als gevolg hiervan zijn de botten minder stevig. Botten vernieuwen zich voortdurend. Oud botweefsel verdwijnt, nieuw botweefsel wordt aangemaakt. Zolang dit in balans is, is er niets aan de hand. Maar vanaf ongeveer het dertigste levensjaar gaat de afbraak vaak harder dan de aanmaak. Dat kan geleidelijk leiden tot bijvoorbeeld een groter risico op botbreuken en het inzakken van wervels.

Botontkalking in de overgang

Bij vrouwen in de overgang voltrekt bovenstaande afbraakproces van de botten zich als gevolg van een veranderde hormoonhuishouding en het dalen van het oestrogeengehalte nog sneller. De kans op botontkalking in de overgang wordt vergroot als de botopbouw in de jeugd niet goed is verlopen. Ook te weinig lichaamsbeweging, alcohol en roken hebben een negatief effect op de botopbouw.

Botontkalking en het belang van vitamine D in de overgang

Wat merk je van botontkalking?

Bij botontkalking kan dagelijks pijn optreden, bijvoorbeeld in de onderrug. Ook het evenwichtsgevoel kan minder zijn. Maar het duidelijkste symptoom zijn wel botbreuken en dat zelfs bij een relatief lichte belasting zoals tillen, bukken of opstaan. Polsbreuken en gebroken heupen komen bij botontkalking veel voor.

In de overgang? Tips ter ondersteuning

Ga meer bewegen

Als het risico op botontkalking verhoogd is, dan is het zaak juist voldoende te bewegen. Door de belasting van de spieren op de botten, wordt het bot als het ware gedwongen om sterker te worden. Lichte vormen van beweging zoals fietsen en lopen zijn goed, maar het beste effect geeft lichte krachttraining. Dit kun je onder begeleiding van een fysiotherapeut doen.

Let op je voeding

Goede en evenwichtige voeding is belangrijk. Zo is het zaak om de zuur-base balans in de voeding in de gaten te houden. Bij te veel zuurvorming in het lichaam worden basische mineralen zoals calcium aan de botten onttrokken. Door grote hoeveelheden groenten en fruit te eten en groentesappen te drinken wordt zuurvorming voorkomen. Streef daarom naar zo’n 400 tot 600 gram groente per dag.
Het vele groenten-eten heeft nog een ander voordeel want het bevat antioxidanten en calcium wat goed opneembaar is voor het lichaam. Ook thee van brandnetel en heermoes zijn aan te raden, deze bevatten naast calcium ook silicium wat een rol speelt bij de botaanmaak. Verder dragen magnesium, vitamine C, vitamine K en borium bij aan de instandhouding van sterke botten.

Hoe zit het met zuivel en botontkalking?

Bij botontkalking worden ruim zuivelproducten aanbevolen vanwege het calcium die ze bevatten. Maar te veel calcium kan juist weer een negatief effect hebben op de botopbouw. Dit werkt zo: Hoe meer calcium er in het lichaam is, hoe actiever de cellen worden die het bot opbouwen (osteoblasten). Op zich is dit natuurlijk een goed verschijnsel, ware het niet dat door de verhoogde activiteit van de osteoblasten er ook een hoop sneuvelen in het proces. En de osteoblasten kun je nou juist niet missen, want dat zijn de bouwvakkers die het bot opbouwen. Het aantal keren dat osteoblasten in het lichaam opnieuw geproduceerd kunnen worden is niet oneindig. Wanneer er dus te veel calcium binnenkomt zal de uitputtingsgrens eerder worden bereikt waardoor geen osteoblasten meer beschikbaar zijn. Je hebt dan geen bouwvakkers meer om het bot op te bouwen, alleen maar degene die het bot afbreken (osteoclasten).

Wat liever niet?

Wil je botontkalking voorkomen, minder dan de inname van zout, frisdranken, koffie en alcohol en stop met roken. Deze dingen hebben een negatief effect op onze botten.

Vitamine D bij botontkalking in de overgang

Vitamine D is ook belangrijk voor botopbouw. Vitamine D zorgt voor gezonde sterke botten en tanden, maar ook voor de ontwikkeling van het afweersysteem. Het zorgt ervoor dat het calcium in ons bloed uiteindelijk in de botten terecht komt. Het werkt daarbij nauw samen vitamine A en vitamine K2. In tegenstelling tot wat de naam zegt is vitamine D eigenlijk geen vitamine maar een pro-hormoon dat verwant is aan andere steroïde hormonen, zoals cortisol, testosteron en cholesterol. Vitamine D komt in kleine hoeveelheden voor in wilde zalm, haring, makreel en in mindere mate in vlees en eieren. Ook wordt het toegevoegd aan margarines en bak- en braadproducten en aan babyvoeding. Maar de meest effectieve manier om aan vitamine D te komen is via de zon.

Hoeveel vitamine D heb je nodig in de overgang?

Voor vrouwen in de overgang wordt door de Gezondheidsraad aangeraden om dagelijks 10 microgram bij te slikken, de maximale bovengrens die aangegeven wordt is 100 microgram per dag. Zelf maak je al zo’n 250 microgram vitamine D per dag aan als je in de zomer buiten het middaguur je huid 10 à 20 minuten blootstelt aan de zon.
Ben je in de overgang en vermoed je een vitamine D tekort, dan kun je de bloedwaarde bij de huisarts laten bepalen, aan de hand hiervan kun je dan met hogere doseringen het tekort aan vullen. Verder is het aan te raden om wanneer het kan je gezicht en armen of andere delen van je huid elke dag 10 tot 20 minuten bloot te stellen aan de zon. Houd hierbij altijd rekening met je huidtype. Voel je een licht brandend gevoel en wordt je huid rood, ga dan uit de zon.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 09-01-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Samen door de overgang. Ontvang gratis e-mails met tips van Magda

tip

Samen door de overgang. Ontvang gratis tips.

Inschrijven >>