Slanke tips - ook als je niet makkelijk kunt bewegen

Tips om je lichaam gezond te houden

Spieren en gewrichten | Afvallen | Overgang

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Voor iedereen is het belangrijk om dagelijks actief te zijn door bijvoorbeeld te wandelen, fietsen of zwemmen. Maar er zijn dagen en soms periodes dat dat er niet inzit. Vervelend! Gelukkig zijn er andere manieren om fit en gezond te blijven. We geven tips om op een laag pitje te bewegen en om gezonder te eten. Zo blijft je lichaam gezond!

2x bewegen op een laag pitje

Intensief sporten is niet altijd een optie bij pijn, vermoeidheid en andere klachten. Gelukkig zijn er ook sporten en manieren om te bewegen die vriendelijk zijn voor je klachten. Want bewegen is belangrijk. Het zorgt ervoor dat de spieren en pezen rondom de gewrichten sterker worden. Dit geeft ondersteuning en is een schokdemping voor de gewrichten, waardoor pijn vaak minder wordt.

Yin Yoga

Ook als je liever niet in ingewikkelde houdingen wringt is yoga een aanrader. Yin yoga draait om rust en zachtheid. Uit onderzoek van de Universiteit van Montreal blijkt dat deze vorm van yoga kan helpen bij pijnklachten van artrose. Mensen die yin yoga beoefenden, voelden zich daarna flexibeler en positiever. Bij Yin yoga zit de uitdaging in het ontspannen van je spieren en blijf je voor een langere tijd in een bepaalde houding. De combinatie van ontspanning en het voorzichtig opzoeken van je grenzen, maakt het een geschikte sport voor mensen met reuma.

Microbewegingen

Microbewegingen zijn kleine bewegingen die zeer effectief zijn. Het zijn subtiele spieroefeningen waarbij je bepaalde spieren een paar seconden tot enkele minuten aanspant. Handig: deze oefeningen kun je overal doen. In de auto, op je werk, op de bank. Zo ben je de hele dag in beweging zonder al te inspannend bezig te zijn. Aan wat voor oefeningen kun je dan denken? Het aanspannen van je buik- en bilspieren en het bewegen van je voet.

Bewegen vanaf de bank

Ronde billen, een strakke buik en sterke armen. Ja! Dat willen we. Goed nieuws: je hoeft er niet voor naar de sportschool. Met simpele oefeningen bereik je ook resultaat - zei het iets langzamer. Je blijft in ieder geval fit. En, je kunt ze gewoon in de huiskamer doen.

  • Ronde billen: span je billen regelmatig aan, span je kuiten, ga op je tenen lopen
  • Sterke armen:  tijdens het tandenpoetsen je armen op en neer bewegen en rondjes draaien, reageer je af op een stressbal, zit op de bank en houd een kettlebell ondersteboven in één hand
  • Strakke buik: verbeter je houding (sta rechtop!), trek je buik in en houd dit een paar tellen vast

Zet warmte óf kou in

Zowel warmte als kou kan bij mensen met reuma pijnklachten verminderen. Meestal geeft kou bij ontstekingen verlichting en helpt warmte bij klachten zoals pijn en stijfheid waarbij ontsteking geen rol speelt. Bij ontstekingen of warme en gezwollen gewrichten kan een ijspakking helpen.

Heb je last van stijfheid en pijn bij het bewegen, dan is de sauna een goed alternatief om klachten te verlichten. Door de warmte worden bloedvaten verwijd, waardoor er een sterkere doorbloeding optreedt van spieren en gewrichten. Hierdoor doet bewegen tijdelijk minder pijn.

Ook massages, thermaal water, een elektrische deken, een warmtepakking, infrarood licht of een warme douche kunnen de stofwisseling stimuleren en klachten verminderen.

Eet gezonder

Voor een fit en gezond lichaam is gezonde voeding cruciaal. Denk aan een gevarieerd voedingspatroon, zo min mogelijk pakjes en zakjes, veel groenten en fruit, voldoende vocht en zo puur mogelijk. Wat zijn nog meer slanke voedingstips?

Dat gezond eten niet altijd lukt, ligt niet aan jou. Het komt omdat eet- en denkpatronen zo zijn ingesleten in ons leven en zelfs in ons brein, dat verander je niet snel. Wil je afvallen? Dat begint met het aanleren van nieuwe, slanke gewoontes. Start met bewustwording: wat eet je op een bepaald moment? Waarom? Wat zijn de voor- en nadelen? En kies vervolgens een slanke routine die je ook fijn vindt.

3 manieren om je brein in te zetten om gezond(er) te gaan eten

  1. Ga bij een kookclub of organiseer regelmatig met vrienden een kookavond. Dat is niet alleen leuk, maar vanwege groepsdruk zal je sneller een gezond gewicht en lichaam bereiken dan wanneer je in je eentje aanmoddert.
  2. Tackle emotie-eten. Als je je emoties meer onder controle hebt, of in ieder geval weet dat je een emotie-eter bent, is het gemakkelijker om niet naar een reep chocolade te krijgen. Probeer een gebeurtenis en eten van elkaar los te koppen. Dat kost tijd en moeite.
  3. Houd je brein voor de gek. Zet dus die fruitschaal op tafel (en berg snacks op!), gebruik kleinere borden, leg groenten op ooghoogte in de koelkast. Doorbreek ongezonde gewoontes. Als je vaak genoeg iets eet of op een bepaald moment eet, wordt het een gewoonte. Probeer discipline te kweken.

Lees ook onze voedingstips bij reuma en gewrichtsklachten.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 03-07-2018

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Cinuforce neusspray (t.w.v. € 7,97) bij bestelling > € 20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >