Wel of niet bewegen bij artrose?

Luister naar je lichaam

Lifestyle | Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Bij artrose wordt bewegen lastiger door de benige uitsteeksels die kunnen ontstaan bij de gewrichten met artrose. Ook kunnen de banden en spieren rondom het gewricht geïrriteerd raken, wat pijn veroorzaakt. Voel je pijn? Dan blijf je snel op de bank zitten om je lichaam rust te gunnen. Bewegen met pijn voelt onnatuurlijk, je gevoel zegt te stoppen. Dat is een logische reactie, maar is het ook de beste reactie?

Wel of niet bewegen met artrose?

Bij artrose is het belangrijk de gewrichten 'rust' te gunnen, maar dat betekent niet dat je stil moet zitten. Rust roest, dat geldt ook bij artrose. Als je artrose hebt, heb je last van pijn, stijfheid en bewegingsbeperking. Dit kan zorgen voor een afname van coördinatie, spierkracht en uithoudingsvermogen. Als je niet of weinig beweegt, stimuleer je deze afname.
Het tegenovergestelde geldt gelukkig ook: regelmatig bewegen, kan deze functies verbeteren. Door gedoseerd en stapsgewijs meer te bewegen, verbetert de conditie, worden spieren sterker en zijn alledaagse activiteiten gemakkelijker uit te voeren. Door te bewegen kom je bovendien lekkerder in je lijf te zitten.

Voordelen van bewegen met artrose

Bewegen heeft ook specifieke voordelen bij de ontwikkeling van de artrose in het lichaam:

  • Voldoende bewegen helpt voorkomen dat artrose zich verder ontwikkelt in de gewrichten. Bewegen beschermt namelijk de (aangetaste) gewrichten door de spieren eromheen te versterken en soepel te houden. Die sterkere spieren zorgen voor meer steun, waardoor de pijn afneemt;
  • Door voldoende lichaamsbeweging kan het kraakbeen dikker en steviger worden. Kraakbeen werkt namelijk als een spons. Bewegen stimuleert het kraakbeen om bepaalde voedingsstoffen 'op te zuigen'. Beweging helpt zo de voedselvoorziening van het kraakbeen. Hierdoor kunnen de gewrichten soepeler bewegen en krijg je meer controle over de bewegingen die je met de gewrichten wilt maken.

Sporten met artrose?

Door matig intensief bewegen kunnen artroseklachten afnemen. Ook sporten kan, maar doe dat altijd binnen je eigen mogelijkheden. Trek bijvoorbeeld makkelijke kleren aan om lekker buiten te wandelen of kies een 'rustige' sport zoals pilates. Probeer zo op alle dagen van de week matig intensief te bewegen en als dit niet lukt rustig te bewegen.
Vind je het lastig om te starten? Begrijpelijk, maar realiseer je dat verandering tijd en energie kost. Bedenk van te voren wat je belangrijk en leuk vindt. Kies pas dan een activiteit of een sport. Als je plezier hebt, is volhouden makkelijk. Er zijn gelukkig best veel sporten geschikt om te doen met artrose, denk aan:

Yoga

Yoga is niet gericht op prestatie en juist dat is gunstig bij artrose: je leert te bewegen binnen je eigen grenzen. De bewegingen werken ontspannend en zorgen voor soepele spieren. Het is wel belangrijk een yogadocent te vinden die kennis heeft van artrose en de klachten die daarbij kunnen opspelen. Zo krijg je oefeningen die perfect passen bij jouw situatie.

Zwemmen

Trek een badpak aan, duik het water in en je merkt het direct: je hoeft weinig te doen om te blijven drijven. Water biedt ondersteuning, waardoor de belasting op de gewrichten minimaal is. Trakteer je lichaam op baantjes trekken!

Nordic walking

Wandelen is hartstikke gezond. De stokken - nordic poles - die je bij Nordic Walking gebruikt, verminderen de belasting van de voet-, knie- en heupgewrichten. De wandeltechniek zorgt bij juiste uitvoering ervoor dat bijna alle spieren in het lichaam op een veilige manier gebruikt en getraind worden.

Tai Chi

Bij Tai Chi, een Chinese bewegingskunst, neem je langzaam verschillende houdingen aan. Deze houdingen geven slechts lichte druk op je gewrichten en ledematen. Je leert het lichaam op een zo natuurlijk mogelijk manier te bewegen. Het kan je spierkracht, balans en flexibiliteit verbeteren.

Pijn geeft een grens aan

Bewegen is dus gezond, ook als je artrose hebt. Je hoeft niet bij ieder pijntje de bank te omarmen. Maar er is wel een grens: als je te intensief beweegt, kan pijn en stijfheid het gevolg zijn bij artrose. Bovendien moet je hevige pijn niét accepteren. De pijn die je voelt als je beweegt, geeft een grens aan. Luister dus goed naar je lichaam. Vind je dat lastig? Samen met een fysiotherapeut of sportarts kun je afstemmen wat het gewricht aankan.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 05-03-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >