Wat is de invloed van alcohol op reuma?

Recepten voor verfrissende drankjes

Lifestyle | Spieren en gewrichten

Mieke Deiman leven met reuma en artrose

Mieke Deiman
WhatsApp je vraag

Alcohol zit in een lastig parket. Drinken en gezelligheid horen bij elkaar. Dat is 'gewoon' zo. Maar is alcohol wel zo gewoon? Niet volgens de Gezondheidsraad, zij adviseert geheelonthouding. Ook schieten de 30-dagen-geen-alcohol-challenges als paddenstoelen uit de grond. Uit onderzoek worden we niet veel wijzer. De ene keer zou een glaasje wijn gezond zijn, maar ander onderzoek laat zien dat je beter helemaal geen alcohol kunt drinken. Het zorgt voor verwarring. Hoe zit het? En wat is het effect van alcohol drinken op reuma? We zetten de fabels en de feiten op een rij.

Vijf feiten en fabels over alcohol en reuma

Over alcohol wordt veel geschreven; de laatste jaren ook veel over de invloed van dit goedje op onze gezondheid. Maar in dit artikel zoomen we in op reuma: wat weten we over het effect van alcohol op reuma en reumatische klachten?

Alcohol en jicht zijn geen goede match

Feit. Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat alcohol en jicht slecht samengaan. Bij mensen met jicht wordt tijdens het drinken van alcohol de urinezuurspiegel tijdelijk verhoogd. Bij mensen die veel urinezuur in het bloed hebben, kan een hoge alcoholconsumptie aanleiding zijn voor een jichtaanval. Vaak krijgt deze groep mensen een paar uur na het drinken van een glas alcohol last: het urinezuurgehalte stijgt binnen drie uur na het drinken van alcohol naar een hoogtepunt. Bij jicht is het advies dan ook al jaren om geen alcohol te drinken.

Een laag alcoholpercentage is beter bij jicht

Fabel. Niet het alcoholpromillage, maar het soort drank heeft effect op jicht. Rode of witte wijn speelt waarschijnlijk een beperkte rol bij jicht, terwijl bier de kans op een jichtaanval met dertig procent doet toenemen. Het gaat om het verzurende effect dat jicht kan veroorzaken.

Alcohol maakt dikker

Feit. In alcohol zitten veel calorieën en geen voedingsstoffen. De calorieën uit wijn of bier komen dus als extraatje bij de maaltijd die je eet en voegen feitelijk niets toe. Bovendien vertraagt alcohol de afbraak van vet uit voeding. Alcohol wordt dan ook wel gezien als dikmaker.
Overgewicht is voor niemand gezond. Maar als je reuma hebt, is het extra belangrijk om overgewicht te voorkomen. Overgewicht kan zorgen voor meer pijnklachten, meer ontstekingen en een slechtere werking van reumamedicijnen.

Alcohol is een goed slaapmutsje

Fabel. Alcohol zorgt ervoor dat veel mensen sneller inslapen maar onrustiger doorslapen. Het verstoort dus je diepe slaap, die juist zo belangrijk is om echt uit te rusten. Vervelend, zeker als je reuma hebt. Een goede nachtrust is dan extra belangrijk: slecht slapen zorgt ervoor dat reumatische klachten kunnen verergeren. Denk aan ochtendstijfheid en chronische vermoeidheid.

Alcohol verergert alle reumatische aandoeningen

Fabel. Bij jicht is het overduidelijk dat alcohol een negatieve invloed heeft. Bij andere reumatische aandoeningen is niet aangetoond dat matig drinken reumatische klachten uitlokt of verergert. Uit sommige onderzoeken blijkt zelfs dat het drinken van een beetje alcohol de kans op het krijgen van reuma mogelijk kan verkleinen. Het effect wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een onderdrukking van het afweersysteem.

Zomerse sapjes

Hoe minder alcohol, hoe beter. Dat is nog maar een keer duidelijk geworden. Een goed alternatief zijn zomerse sapjes zonder alcohol. Die zijn heerlijk bij warme temperaturen. Vul je karaf met één van deze lekkere sapjes:

  1. wortel + biet. Ga voor groenten! Veel groentesappen bevatten basische mineralen zoals magnesium, kalium en calcium die het zuur in het bloed kunnen neutraliseren en de nieren ondersteunen bij het afvoeren van urinezuurkristallen. Gooi de in stukken gesneden groente in de blender en maak er een lekkere smoothie van.
  2. appel + kaneel. Schil een appel en snijd het in kleine stukjes. Doe dit met twee kaneelstokjes in een kan met een liter water. Zet het een tijdje in de koelkast en serveer het met ijsklontjes.
  3. citroen + gember. Snijd twee citroenen in vieren en rasp vervolgens twee centimeter gember. Je kunt het ook in kleine stukjes snijden. Doe de ingrediënten in een kan of fles met een liter water.
  4. aardbei + limoen. Halveer de aardbei en snij de limoen in plakjes. Doe dit in een kan met een liter water. Tip: drink het snel op, anders worden de aardbeien papperig.
  5. sinaasappel + blauwe bes. De sinaasappel in schijfjes snijden, voeg de blauwe bessen toe en doe dit in een kan met water. Klaar! Eventueel kun je nog koriander toevoegen voor een originele twist.
  6. komkommer + citroen. Snijd een paar plakken komkommer en citroen en voeg dit toe aan een liter water. Deze ingrediënten geven je water een frisse smaak.
  7. watermeloen + munt. Dit is de ultieme dorstlesser voor de warme zomermaanden. Snijd de watermeloen, pluk wat takjes munt en voeg het toe aan een karaf water.

Recepten: alcoholvrije cocktails

Wie zegt dat je niet kunt genieten van een verfrissende cocktail zonder alcohol? Deze twee drankjes zijn volledig alcoholvrij, lekker en gezellig.

Grapefruit mocktail

Ingrediënten: grapefruit + honing + munt + limonade met fruitsmaak + ijsblokjes.
Bereiding: schil de grapefruit met een scherp mes en snijd de partjes los tussen de vliezen. Vang hierbij het sap dat vrijkomt op. Snijd de partjes in grove stukken. Doe ze met het sap, de honing en de blaadjes munt in een shaker. Stamp het vruchtvlees grof met een cocktailstamper. Vul de shaker aan met ijsblokjes en vul op met de limonade. Shake goed en verdeel over gekoelde glazen. Werk af met een takjes verse munt en een ijsblokje.

Cranberry punch

Ingrediënten: 2 delen cranberrysap + 200 ml aardbeienlimonade + 1 deel bruiswater.
Bereiding: combineer het cranberrysap en de roze limonade en meng het pas met water op het moment van serveren. Eventueel garneren met een schijfje citroen en bessen.

Proost!

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 19-06-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >