Afvallen hoe doe je dat nou? Deel 5: gezond lunchen

Voeding | Afvallen | Energie

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Brood: nee!

Wil je afvallen dan kan je beter je broodinname flink verminderen. Fabrieksbrood is erg bewerkt en bevat koolhydraten die in je lichaam snel worden omgezet in suiker. En je weet inmiddels: niet vet maakt je snel dik, maar suiker wel ! Bovendien hebben veel mensen, zonder dat ze het weten een gevoeligheid voor gluten. Deze overgevoeligheid kan een opgeblazen gevoel, winderigheid, vermoeidheid, vocht vasthouden en tal van andere klachten veroorzaken. Het kan geen kwaad eens een tijdje wat minder gluten te eten. Zo kan je voor Teffbrood kiezen, of maak in de avond wat extra quinoa, boekweit of zilvervliesrijst en gebruik dat als basis van je salade de volgende dag.

Gezond lunchen met boekweitcrackers/rijstwafels/soep: ja!

Kies in plaats van brood eens voor boekweitcrackers of rijstwafels. Beleg deze dan dik met hartig beleg om je te verzadigen en je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Bijvoorbeeld rijstwafels met avocado en gerookte zalm. Of humus met gekookt ei en tuinkers. Of wat dacht je van een boekweitcracker met gerookte kip, bacon, spinazieblaadjes en wat mayonaise, smullen! Heb je daarnaast behoefte aan wat warms, maak dan wanneer je tijd hebt een grote pan verse soep van bijvoorbeeld spinazie, broccoli, pompoen, tomaat/paprika, courgette of andere groenten. Verwarm s' ochtends wat van de soep en neem deze mee in een thermoskan.

En the winner is: Salade!

Wil jij afvallen, dan is de absolute winnaar qua lunch een goed gevulde salade. Als je de juiste boodschappen in huis haalt, dan maak je een goede salade net zo snel als die boterham. Je verzekert jezelf van een hoop vitaminen, mineralen en bouwstoffen om de dag energiek door te komen. Met een goedgevulde salade gegarandeerd geen middagdip. De kleur, geur en smaak van zo’n salade zijn bovendien een feestje voor je zintuigen, daar steekt het bammetje maar zielig bij af. Met de juiste voorbereiding maak je ze zo’n salade razendsnel.

Leve Tupperware!

Investeer in goede bakjes die absoluut niet lekken. Hoe vaak heb ik zelf niet een lekkend bakje in mijn tas gehad, geen pretje als ik tonijnsalade bij me had. Wanneer je vers en onbewerkt eet, dan is de plaatselijke Tupperwaredame heel blij met jou. Ook kun je op internet speciale saladekommen halen, waar je de dressing heel handig bij mee kan nemen. Of doe je salade in een glazen pot met schroefdop; ziet er geweldig uit en is heel handig om mee te nemen.

Wat doe je in de salade?

Een goed gevulde salade die je laat afvallen bestaat uit een aantal onderdelen. Als je uit elke groep 1 of meerdere producten kiest en deze combineert, dan heb je de perfecte salade. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Basis: Voor de basis kies je uit sla of groene bladgroenten denk aan:

  • veldsla
  • romainesla
  • rucola
  • spinazie
  • witlof
  • andijvie
  • groene bladeren van paksoi
  • snijbiet

Groenten: De volgende laag bestaat uit groenten denk aan:

  • gegrilde groenten
  • courgette
  • paprika
  • tomaat
  • komkommer
  • radijsjes
  • artisjokharten
  • babymais of normale mais
  • olijven
  • zongedroogde tomaatjes
  • zoete aardappel
  • bietjes
  • wortel
  • champignons/gemengde paddenstoelen kort aangebakken
  • bamboescheuten
  • ui
  • augurken

Eiwitten: Voor je verzadiging en de juiste bouwstoffen voeg je altijd 1 of meerdere eiwitbronnen toe:

  • vis(duurzaam gevangen): zalm, makreel, sardines, tonijn, kabeljauw, witvis, ansjovis
  • vlees(liefst biologisch): rosbief, gerookte kip, stukjes biefstuk, gehaktballetjes, bacon
  • eieren(biologisch of omega 3): gekookt, of gebakken
  • tofu/tempeh
  • bonen; kidneybonen, witte bonen, bruine bonen, nierbonen, mungbonen
  • peulvruchten: linzen, kikkererwten
  • kaas(met mate als smaakmaker): geitenkaas, mozzarella, feta
  • quinoa

Noten/zaden/kruiden/superfoods

Deze maken je salade lekker crunchy en smaakvol.Voeg een kleine handje of meerdere van deze groep toe:

  • amandelen
  • hazelnoten
  • walnoten
  • paranoten
  • zonnebloempitten
  • sesamzaadjes
  • pompoenpitten
  • chiazaden
  • gojibessen
  • blauwe bessen
  • rozijnen
  • tuinkers
  • alfalfa
  • broccolikiemen
  • gemengde kiemen
  • basilicum
  • rozemarijn
  • bieslook
  • tijm
  • munt
  • knoflook
  • citroengras
  • kurkuma

Dressing

Deze kun je het beste los meenemen en pas als je de salade gaat eten toevoegen. Denk aan:

  • 2 eetlepels olijfolie/1 eetlepel balsamico azijn
  • 1 gepureerde avocado gemengd met 2 eetlepels olijfolie
  • 2 eetlepels olijfolie/halve eetlepel honing/2 theelepels mosterd

Bestrooi daarna licht met Herbamare en voilà de perfecte salade, eet smakelijk! Lees verder: Deel 4: Afvallen hoe doe je dat nou? Deel 4; gezond ontbijten Deel 3: afvallen, hoe doe je dat nou? Deel 3: vetten Deel 2: afvallen, hoe doe je dat nou? Deel 2: hormonen Deel 1: afvallen, hoe doe je dat nou? Deel 1: de juiste mindset

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Krista

Hi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 14-08-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!