Afvallen hoe doe je dat nou? Deel 2: Hormonen

Voeding | Afvallen | Brood | Energie | Spijsvertering

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Reguleer je hormonen!

Hormonen hebben een grote invloed op ons gedrag. Voor de vrouwen onder ons; we kennen allemaal die dagen voor de menstruatie waarin je mateloos geïrriteerd bent en je lusteloos voelt. Het liefst lig je dan met een deken over je hoofd op bed, tot de dijken zijn doorgebroken. Hormonen spelen ook een rol bij honger en verzadiging en of je lijf vet opslaat of juist verbrand. Door leefstijlfactoren kunnen deze hormonen uit balans raken, waardoor je makkelijker aankomt. Ik bespreek de hormonen Ghreline, Groeihormoon en Testosteron en ten slotte de alom bekende insuline. Schrik niet van al deze namen, en verwonder je over hoe je je doel om af te vallen kan halen door rekening te houden met de biochemie in je lichaam!

1. Ghreline

Dit hormoon is verantwoordelijk voor je maag die rommelt en je lichaam dat schreeuwt om eten. Door te weinig slaap en het ongemerkt binnen krijgen van kunstmatige smaakversterkers zoals bijvoorbeeld Vetsin (E621) en andere geur-kleur en smaakverbeteraars, wordt het hormoon getriggerd. Eet geen kant en klaarmaaltijden, maar kies indien mogelijk voor biologisch en zo onbewerkt mogelijk eten. Het belang van slaap bij een gezond gewicht is heel groot. Zet je in om dagelijks die 8 a 9 uur te halen.

2. Groeihormoon en testosteron

Wanneer je lang en veel sport worden de niveaus van deze hormonen in het bloed verlaagd. Uren op de crosstrainer om calorieën te verbranden is echter geen goed idee. Doe aan krachttraining om meer spierweefsel aan te maken. Spierweefsel blijft vet verbranden nog lange tijd nadat je klaar bent met sporten. Doe daarnaast aan korte en intensieve inspanningen. Toets op youtube eens HIIT (high intensity interval training) in en vind verschillende workouts die je makkelijk thuis kan doen.

3. Insuline

Insuline is in het kader van afvallen een heel belangrijk hormoon. Insuline wordt gemaakt door je alvleesklier en is het hormoon wat als het ware de sleutel van de cellen heeft. Elke keer als je wat eet zet je lichaam dit om in glucose, dit is de brandstof waar je lichaam voornamelijk op draait. Een te hoge of te lage bloedsuiker(glucose)spiegel kan zeer slecht voor je gezondheid zijn en daarom reageert het lichaam supersnel. De glucose moet namelijk van het bloed naar de cellen getransporteerd worden. Na een dosis insuline openen de cellen hun deuren voor een lading glucose en daalt de bloedsuikerspiegel naar normale waarden. Het lichaam heeft een beperkte opslagruimte voor glucose, voornamelijk in de lever en spieren. Zijn deze opslagplaatsen vol, dan wordt het restant omgezet in vet en opgeslagen in de vetcellen.

Bloedsuikerspiegel

Bepaalde voedingsmiddelen worden razendsnel omgezet in glucose en verhogen de bloedsuikerspiegel heel snel. Dan is er een grote hoeveelheid insuline nodig, immers een te hoge bloedsuikerspiegel is gevaarlijk. Wist je bijvoorbeeld dat een volkoren boterham je bloedsuiker net zo snel verhoogt als het eten van een slagroompunt? De koolhydraten uit brood, crackers, spaghetti en macaroni worden razendsnel omgezet in glucose. Suiker, frisdranken, vruchtensappen en light-producten idem dito. De Tour de France-renners, die onvoorstelbaar veel energie nodig hebben om hun dagelijkse stukje fietsen vol te houden, eten om die reden veel pasta’s, pannenkoekjes e.d. Eet je te vaak voeding die snel wordt omgezet in glucose, dan kunnen je cellen resistent worden voor insuline. De sleutel voor het slot is dan zo vaak gebruikt dat deze niet meer werkt. Bij insulineresistentie schreeuwen je cellen om glucose, wat jij voelt als honger. Maar de glucose komt niet binnen omdat insuline zijn werk niet kan doen. Om toch de bloedsuikerspiegel te verlagen wordt de brandstof opgeslagen in de vetcellen. Zo wordt je langzaam steeds dikker en vooral rondom je middel. Het volgende filmpje laat dit op een leuke manier zien: http://www.youtube.com/watch?v=mNYlIcXynwE

3 tips om de bloedsuikerspiegel te reguleren en insulinegevoeligheid te verbeteren

1. Doe aan koolhydratenswapping; Haal het meeste van je koolhydraten uit groenten en fruit in plaats van uit brood, crackers, pasta en dergelijke. De koolhydraten uit groenten en fruit worden veel langzamer omgezet in glucose en hebben dus minder insuline nodig om gebruikt te worden. Bovendien verzadigen ze meer door het hoge gehalte aan verschillende vezels. Ook bevatten ze meer vitaminen en mineralen. Fytinezuur, een bestanddeel dat in volkorenbrood voorkomt, remt de opname van mineralen in de darm. Eet daarom s’ middags een rijk gevulde salade met volop groenten zoals: artisjokken, wortel, biet, courgette etc. Er zijn zo veel lekkere combinaties mogelijk. Laat het brood achterwege en voeg eiwitten toe, bijvoorbeeld: een ei, vis of vlees en als je vegetarier bent tempé, tofu of noten.

2. Begin je dag met een eiwit en vetrijk ontbijt; dit is misschien wel de beste tip om zonder hongerbuien de dag door te komen. Laat het brood s’ochtends staan en kies voor ontbijten die je bloedsuikerspiegel haast niet of langzaam verhogen. Vooral eiwitten verzadigen erg lang. Denk aan; een omelet met groenten; een fruitsalade met een hand noten; gerookte zalm met avocado, een smoothie van fruit en avocado met een schep proteïnepoeder( bijvoorbeeld van wei of rijstproteïne)

3. Sla regelmatig een maaltijd over of vast een dag. Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat afwisselend vasten de gevoeligheid voor insuline verhoogt en tal van gezondheidsvoordelen heeft. Eet bijvoorbeeld 's avonds en dan pas de volgende dag weer bij het avondeten. Of sla je ontbijt of lunch over. De regel dat je 5 a 6 keer per dag moet eten om je verbranding hoog te houden is achterhaald. Eet ze!

Lees verder: Deel 1: afvallen, hoe doe je dat nou? Deel : de juiste mindset Deel 3: afvallen, hoe doe je dat nou? Deel 3: vetten Deel 4: afvallen, hoe doe je dat nou? Deel 4: gezond ontbijten

<scr"+"ipt type="text/javascript">//

Vergroot uw kennis Doe de kennisquiz Doe de kennisquiz

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 19-10-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >