PMS klachten - Wat is het premenstrueel-syndroom

9 voedingstips

Voeding | Energie

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Wat is PMS en hoe ontstaat het?

Hoe PMS of premenstrueel syndroom precies ontstaat is helaas niet precies bekend. Wel is het zeker dat het met een verstoorde hormoonhuishouding rond de menstruatie te maken heeft. Er zijn sterke vermoedens dat de klachten veroorzaakt kunnen worden door een disbalans tussen de hormonen progesteron en oestrogeen, waarbij er dan relatief te veel oestrogeen aanwezig is in het lichaam. Die oestrogeendominantie zoals dat genoemd wordt, komt steeds vaker voor bij vrouwen.

Mogelijke oorzaken PMS (premenstrueel syndroom) en oestrogeendominantie

Overgewicht kan er mogelijk voor zorgen dat de hormoonbalans verstoord raakt. Dat komt omdat niet alleen eicellen oestrogeen aanmaken, maar ook vetcellen. Daardoor kan er een relatief overschot van oestrogeen ontstaan. De anticonceptiepil bevat ook oestrogenen.

Verder komen we dagelijks in aanraking met stoffen in onze omgeving die een oestrogeen-achtige werking hebben, zogenaamde xeno-oestrogenen.
We krijgen deze stoffen binnen onder andere door het gebruik van huidverzorgingsproducten. Zo zijn veel crèmes zoals vaseline op paraffinebasis (een restproduct van de aardolie-industrie). Ook via de voeding komen we er mee in aanraking in de vorm van bestrijdingsmiddelen, dioxines en Pcb’s in vlees, vis en melk, kleur-geur en smaakstoffen, en conserveringsmiddelen. Niet alleen via de huid en de spijsvertering, maar ook via de longen nemen we bepaalde stoffen op. Zo zitten er brandvertragers in meubelen en huishoudelijke apparaten en zijn we blootgesteld aan luchtvervuiling. Ook sigaretten bevatten verschillende chemische verbindingen. Al die vreemde stoffen kunnen dus ongemerkt je hormoonhuishouding beïnvloeden.

Helaas is het niet mogelijk deze stoffen helemaal te vermijden, maar je kunt je blootstelling eraan wel verminderen, door bijvoorbeeld natuurlijke huidverzorgingsproducten te gebruiken, niet te roken, je water te filteren en vlees, eieren en groenten en fruit biologisch te kopen.

Welke klachten horen bij PMS?

Omdat hormonen op bijna alle plekken van ons lichaam hun werk doen kan PMS ook heel uiteenlopende klachten geven. De bekendste zijn:

  • stemmingswisselingen;
  • vocht vasthouden;
  • pijnlijke borsten;
  • geïrriteerdheid;
  • meer eetlust vooral in zoete, zoute en vette dingen;
  • puistjes;
  • last van de darmen;
  • vermoeidheid.

Wat kun je aan PMS doen?

Gelukkig kun je zelf best heel wat doen om die ellendige PMS-klachten te verminderen.
Vooral in de week voor je menstruatie is het handig extra op je voeding te letten en bepaalde dingen juist wel te eten en andere niet.

Tip 1: geen alcohol en cafeïne

Ook al zou je het liefst een paar glaasjes achteroverslaan als je je niet lekker voelt, toch kun je dat beter niet doen. Alcohol kan de klachten juist verergeren en ervoor zorgen dat testosteron (wat vrouwen ook in kleine hoeveelheden aanmaken en je extra goed kunt gebruiken vlak voor je menstruatie), sneller wordt omgezet in oestrogeen. Ook cafeïne verstoort je hormoonhuishouding, houd het bij 2 kopjes koffie op een dag.

Tip 2: houd je bloedsuikerspiegel stabiel

Deze tip gaat je vooral helpen als veel last hebt van stemmingswisselingen en niemand in je buurt moet komen, de week voor je ongesteld wordt.
Wanneer je bloedsuikerspiegel stabiel is, zul je veel minder last hebben van buien en irritaties.
Begin je dag daarom met een eiwitrijk ontbijt zoals: een omelet, yoghurt met fruit en noten, of een lekkere smoothie met wat proteïne poeder erin.
Vermijd alle suikers en producten van wit meel. Die zorgen dat je bloedsuikerspiegel heel snel stijgt en daalt.
In dit blog lees je veel meer tips om die bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Tip 3: eet voldoende vezels

Vezels helpen om je ontlasting soepel te houden, maar ze zorgen ook dat overtollige oestrogenen die je lever heeft afgebroken je lichaam kunnen verlaten en niet nogmaals opgenomen worden doordat ze te lang in de darmen blijven zitten. Vezels haal je het beste uit groente en fruit. Streef dan ook naar minimaal 200 gram groenten op een dag en liefst meer. Worteltjes zijn in het bijzonder aan te raden, je kunt ze heel makkelijk als tussendoortje eten.

Tip 4: magnesiumrijke voeding

Het mineraal magnesium wordt in veel processen in het lichaam gebruikt, maar vooral vlak voor en tijdens je menstruatie heb je het extra hard nodig. Zorg dan ook dat je er genoeg van binnen krijgt. Het zit onder andere in cacao, dus als je trek hebt in chocola neem het er dan van, maar kies wel voor rauwe chocolade die niet verhit is, of de extra pure chocola met minimaal 70% cacao bestanddelen. Melkchocolade is heerlijk maar zal eerder puistjes en buikpijn veroorzaken.

Meer tips om Magnesium-rijk te eten.

Tip 5: doe het rustiger aan

Als het kan probeer dan in de week voor je menstruatie niet al te veel afspraken te plannen, de menstruatiecyclus kost namelijk voor je lichaam enorm veel energie en kun je vergelijken met een dag zware lichamelijke arbeid zoals straten maken. Niet gek dus dat je vermoeider bent dan normaal. Probeer een dutje te doen overdag, verwen jezelf extra met een dekentje en kopje thee op de bank en ga op tijd naar bed.

Tip 6: gebruik de juiste vetten

Vetten heb je nodig, maar dan wel de goede. Een zak chips lijkt op sommige momenten onweerstaanbaar, maar de vetten die erin zitten zullen je lichaam geen goed doen. Ook margarine en bak- en braadboters kun je beter links laten liggen. Vetten waar je lichaam wel blij van wordt en die je helpen soepel door je menstruatie heen te komen zitten in: noten, avocado’s, vette vis, olijfolie, roomboter, kokosolie en teunisbloemolie.

Tip 7: beweeg

Bewegen is een van de manieren die direct effect op je stemming zal hebben. Hoe rot je je ook voelt, als je een klein rondje gaat lopen, zul je je altijd beter voelen. Dat komt omdat door bewegen bepaalde stoffen in je hersenen worden vrijgemaakt die de stemming verbeteren.
Yogaoefeningen kunnen je helpen als je erg moe bent. Op YouTube zijn allerlei filmpjes te vinden, zoek bijvoorbeeld op: hormoon yoga.

Tip 8: eet kool en andere kruisbloemigen

Broccoli, bloemkool, rode kool en witte kool bevatten alle het stofje DIIM wat de lever ondersteunt bij de hormoonomzetting. Het kan helpen om in de 2 weken voor de menstruatie deze groenten wat vaker op het menu te zetten.

Tip 9: pas op met zout en voer overtollig vocht af

Het is ongelooflijk hoeveel vocht je lichaam soms vast kan houden. Dan sta je op de weegschaal en zit er zomaar ineens 2 kilo bij. Je merkt verder dat je vocht vasthoudt doordat je je ringen moeilijk afkrijgt en de afdruk van je sokken in je been ziet staan. Cellulite kan ook tijdelijk verergeren door al dat vocht. Met zout kun je dan maar beter minderen. Loop met een boog om alle kant en klaar-maaltijden en zoute snacks heen en maak zelf je eigen verse maaltijden.

Brandnetelthee kan je helpen om vocht af te voeren, drink er zo’n 3 kopjes per dag van.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 02-11-2017

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >