7 onmisbare vitamines voor een soepele overgang

Voeding | Overgang | Spijsvertering

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Vitamines spelen een belangrijke rol wanneer het gaat over gezondheid. Zo staan ze in voor de groei en het herstel van je lichaam. Globaal genomen zijn er 13 soorten vitamines, elk met hun eigenschappen en gezondheidsvoordelen. Hoewel je lichaam vitamines dus nodig heeft om optimaal te functioneren, maakt je lichaam zelf onvoldoende vitamines aan. Om vitaminetekorten te voorkomen, haalt je lichaam daarom vitamines uit voeding. Vandaar dat het zo belangrijk is om gezond en evenwichtig te eten.

Onmisbare vitamines in de overgang

Tijdens de overgang is je lichaam hard aan het werk. Je veranderende hormoonspiegels brengen namelijk heel wat gevolgen met zich mee voor je gezondheid. Je lichaam probeert dit op te vangen, zodat je er zo min mogelijk van merkt. Maar daarvoor moet het dus flink aanpoten. Gevolg: je bent sneller vermoeid en voelt je minder in balans. In de overgang zijn vitamines daarom erg belangrijk: zij geven je lichaam de extra ondersteuning die het nodig heeft.

7 vitamines voor een soepele overgang

1. Vitamine A in de overgang

Vitamine A (ook bekend als retinol) is een vitamine die in vet oplosbaar is. Vitamine A heb je nodig voor een goede conditie van de huid, haren, nagels, ogen (om in het donker te kunnen zien), slijmvliezen, botten, tanden, je immuunsysteem en als bescherming van de cellen. Daarom is vitamine A in de overgang een belangrijke vitamine. Tijdens de premenopauze reguleert vitamine A de oestrogenen. In de overgang zelf gaat vitamine A uitdroging tegen van je huid en ogen. Vitamine A komt o.a. veel voor in:

  • vlees, zuivelproducten, ei en vis
  • groente: wortels, bloemkool, groene kool
  • fruit: citrusvruchten en banaan

2. Vitamine B1 in de overgang

Veel vrouwen hebben te maken met vermoeidheid in de overgang. Ook hun geheugen laat hen soms in de steek of ze ervaren stemmingswisselingen en depressieve gevoelens. Een vitamine B1-tekort kan hiervan de oorzaak zijn. Vitamine B1 zorgt er namelijk voor dat je lichaam brandstof kan halen uit koolhydraten. Waardoor je energie krijgt om te functioneren. Vitamine B1 komt o.a. veel voor in:

  • volkorenbrood en havermout
  • aardappelen
  • groente

3. Vitamine B6 in de overgang

Vitamine B6 of pyridoxine is belangrijk voor de eiwittenstofwisseling, leverstofwisseling, zenuwen, bloedlichaampjes, groei en weerstand. Daarnaast regelt vitamine B6 je hormoonhuishouding. Dit is dus erg belangrijk in de overgang, nu je hormoonhuishouding verandert. Vitamine B6 ondersteunt je lichaam bij hormoonschommelingen (en de daarmee gepaard gaande overgangsverschijnselen). Vitamine B6 komt o.a. veel voor in:

  • vlees, eieren en vis
  • noten, volkoren graanproducten
  • peulvruchten

4. Vitamine B11 in de overgang

Tijdens de overgang kun je te maken krijgen met een hoge bloeddruk. Het verband tussen een hoge bloeddruk en de overgang is nog niet helemaal duidelijk. Maar dat het veel voorkomt in deze periode staat wel vast. Recent onderzoek toont aan dat de dalende oestrogeenlevels in de overgang wel eens de schuldige kunnen zijn. Oestrogeen gaat immers kalkafzetting in de aders tegen, waardoor ze goed open blijven en het bloed vlot kan doorstromen. Wanneer je dus éénmaal in de overgang bent - en je lichaam minder oestrogeen produceert - komen je aderen meer onder druk te staan. Daardoor lopen vrouwen in de overgang ook meer risico op hart- en vaatziekten.
Vitamine B11, beter bekend als foliumzuur, staat bekend om zijn positieve invloed op hart en bloedvaten. Je vindt deze vitamine o.a. in:

  • groenten, zoals broccoli, spruitjes en spinazie
  • volkorenbrood
  • vlees, vis en eieren

5. Vitamine C in de overgang

Heb je vaak last van sugar cravings? Het kan een uiting zijn van vitamine C-tekort. Vitamine C is verantwoordelijk voor het goed functioneren van je afweersysteem, je huid en bindweefsels, aderwanden, tandvlees, zicht, zenuwen, je humeur, concentratie, slaap en stressbeheersing. Daarnaast speelt vitamine C een belangrijke rol als antioxidant in het lichaam en stimuleert het de opname van ijzer. Een tekort aan vitamine C kan op latere leeftijd het risico op osteoporose vergroten. Vitamine C is dus een erg belangrijke vitamine in de overgang! Vitamine C vind je o.a. in:

  • groente, met name koolsoorten
  • fruit, zoals kiwi's, bessen en citrusfruit

6. Vitamine D in de overgang

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is vitamine D eigenlijk geen vitamine, maar een pro-hormoon dat verwant is aan andere steroïde hormonen. Denk aan cortisol, testosteron en cholesterol. Tijdens de overgang is vitamine D echt onmisbaar. Vitamine D reguleert immers de hoeveelheden calcium en fosfaat in ons bloed en zorgt voor mineralisatie en groei van onze botten. Zo zorgt het voor gezonde sterke botten en tanden, maar ook voor de ontwikkeling van het afweersysteem.
Hierboven las je al dat osteoporose en de overgang vaak samengaan, dus voldoende vitamine D is nu echt een must! Vitamine D vind je o.a. in:

  • vette vis, zoals haring, makreel en zalm
  • (room)boter

7. Vitamine E in de overgang

Vitamine E is belangrijk voor het bloed, de bloedstolling, de doorbloeding, de ogen en de vruchtbaarheid. Het beschermt ook lichaamscellen tegen de inwerking door vrije radicalen, waardoor het beschermt tegen veroudering. Vitamine E speelt ook een belangrijke rol bij overgangsverschijnselen. Uit onderzoek blijkt dat vitamine E kan helpen bij opvliegers in de overgang! Vitamine E zit o.a. in:

  • noten en pindakaas
  • bladgroenten, zoals spinazie, boerenkool en andijvie
  • olijfolie, roomboter

Hoe kom je aan voldoende vitamines?

Natuurlijke vitamines zijn het beste. Die je uit je voeding haalt dus. Je lichaam heeft de hele dag door vitamines nodig. Het is daarom erg belangrijk om de hele dag door kleine porties vitaminerijk voedsel te eten, zodat je lichaam deze verspreid over de dag kan aanboren.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 02-07-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >