Samen door de Overgang

6 tips bij rimpels in de overgang

Lifestyle | Huid | Overgang

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Mannenrimpels versus vrouwenrimpels

Uit een studie van het Erasmus MC blijkt dat mannen eerder rimpels krijgen dan vrouwen. Ze krijgen er aanvankelijk ook meer dan vrouwen. Dit verandert rond de 75 jaar voor vrouwen. Vanaf dat moment zie je dat de rimpels bij vrouwen snel toenemen. Op hoge leeftijd halen ze de mannen zelfs in.

Ook grappig: vrouwen en mannen hebben meer rimpels op andere plekken. Zo tellen vrouwen meer rimpels op hun bovenlip. Waarom mannen eerder rimpels hebben en vrouwen later meer, is nog niet bekend. Het onderzoek geeft wel een mogelijke verklaring. Het zou te maken kunnen hebben met de verschillen in de hormoonhuishouding van vrouwen en mannen. Zo zouden vrouwelijke geslachtshormonen de ontwikkeling van rimpels vertragen. Na de overgang gaat de productie van deze hormonen achteruit en kunnen er dus meer rimpels ontstaan.

Wat kun je doen bij rimpels?

We weten dat het erbij hoort. Als je ouder wordt, krijg je rimpels. Maar ja, een gezicht in de kreuk, vinden we zelf vaak niet leuk. Wat kun je doen om je perzikhuidje te beschermen?

  1. Zeg vaarwel tegen de sigaret
    Uit een studie blijkt dat mensen die roken er ouder uitzien dan mensen die niet roken. Roken vernauwt de kleine bloedvaatjes in de huid. Dit zorgt ervoor dat je er grauw uitziet. Bovendien kunnen deeltjes in de sigaret het DNA van je huid beschadigen, waardoor rimpels ontstaan. Weg met die sigaret dus!
  2. Reinig de huid goed
    Onze huid wordt de hele dag blootgesteld aan allerlei invloeden van buitenaf. Van make-up tot fijnstof, regen tot onze eigen handen. Aan het einde van de dag verdient de huid daarom wel een goede reiniging. Neem hier ook de tijd voor! Het beste kun je een milde, natuurlijke reinigingsmelk gebruiken die de huid niet uitdroogt. Zonder parabenen en conserveringsmiddelen. Je kunt ook zelf een natuurlijke reinigingsscrub maken. Hetty geeft je vijf natuurlijke huidverzorgingstips in haar blog.
  3. Gebruik een goede dag- of nachtcrème
    Na een goede reiniging is het tijd om de huid te verzorgen en voeden. Als je je gezicht schoonmaakt, worden er natuurlijke stoffen en vocht aan je huid onttrokken. Wat extra voeding en hydratatie is daarom wel gewenst! Net als bij het reinigingsproduct is het ook bij de crème belangrijk dat er natuurlijke ingrediënten inzitten.   
  4. Bescherm je huid tegen de zon
    Wist je dat wel 90% van de huidveroudering ontstaat door zonlicht? En laten we daar juist zo dol op zijn... Goed, de zon mijden hoeft natuurlijk niet, maar je kunt wel maatregelen nemen om je huid te beschermen tegen de zon. Bescherm je huid dagelijks met een dagcrème met een zonnebrandfactor en gebruik een zonnebrandcrème als je veel buiten bent. Ga op de heetste uren van de dag niet in de zon zitten, maar zoek de schaduw op. Mijd ook de zonnebank, want door de UVA straling van de zonnebank verschijnen er nog sneller rimpels op je huid.
  5. Drink voldoende
    Onze huid heeft vocht nodig om soepel en glad te blijven. Frisdranken, teveel koffie en alcohol maken je huid droog. Drink daarom voldoende water - zo’n 2 liter op een dag - en drink ook regelmatig groentesappen. Deze zitten vol mineralen die een gezonde en stralende huid ondersteunen.
  6. Eet gezond en minder met suiker
    Een dieet vol met (geraffineerde) suiker en fastfood is funest voor je perzikhuidje. Een voedingspatroon met veel suiker kan voor vroegtijdige huidveroudering zorgen.  Suikermoleculen reageren in de huid namelijk op eiwitten en vet. Er vormen zich dan deeltjes die het collageen van de huid kunnen aantasten en zorgen voor rimpels en pigmentvlekken. Wat wél goed is voor de huid: veel verse groente en fruit eten!

Meer lezen over de overgang

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 30-08-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis Echinaforce Crème bij bestelling > € 20
tip

Inschrijven nieuwsbrief "Samen door de Overgang"

Inschrijven >>