5 lifestyle trends die je zeker moet proberen in 2019!

Dit zijn de gezondste aanraders voor het nieuwe jaar

Voeding | Lifestyle

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

1. Zelf Kombucha maken

Waarschijnlijk heb je het al vaak voorbij zien komen in de supermarkt en op menig menukaart: Kombucha oftewel gefermenteerde zoete thee. Dit bruisende drankje is niet alleen lekker, maar ook nog eens super goed voor je gezondheid. Zo bevat het melkzuur en goede bacteriën. Verder vind je in Kombucha verschillende B-vitaminen die helpen bij je spijsvertering.
Het leuke is dat je Kombucha zelf kunt maken. Toegegeven het vergt wel flink wat tijd en toewijding, je kunt het een beetje vergelijken met het maken van je eigen wijn, maar dan heb je ook wat! Op internet vind je makkelijke handleidingen om aan de slag te gaan en je benodigdheden in te slaan. Laat je daarbij niet afschrikken door het uiterlijk van de SCOBY (Symbiotic Culture of Bacteria and Yeast) die je nodig hebt om de fermentatie in gang te zetten. Zo'n SCOBY doet nog het meest denken aan een blubberige zwam, een soort plantaardig huisdier waar je goed voor moet zorgen. Maar hij doet magisch werk en tovert binnen 14 dagen een heerlijk, gezond, zelfgemaakt drankje tevoorschijn.

2. Less is more

In 2018 voerde het minimalisme al hoogtij en dat zal zich in 2019 zeker voortzetten. Want word je eigenlijk wel blij van al dat consumeren en heb je al die spullen echt nodig?  Minder spullen betekent een simpeler leven en meer overzicht. Bovendien is het beter voor het milieu. Lekker opruimen is iets wat we je dus echt kunnen aanraden in 2019. Deel het opruimen telkens op in overzichtelijke taken en binnen een paar weken is je huis getransformeerd in een minimalistisch paleis van orde en rust.
Ook in de keuken werkt less is more heel goed. Om gezond te eten heb je echt geen ingewikkelde ingrediënten en zeeën van tijd nodig. Wij helpen je daarmee graag op weg met onze gratis eet je gezond nieuwsbrief, waarbij je elke week een gezond en makkelijk recept in je mailbox aantreft. Aanmelden kan hier.

3. Paddenstoelen als alternatief voor vlees

In 2018 waren de paddenstoelen al aan een ware opmars bezig en niet voor niks! Paddenstoelen zijn gezond en sommige zelfs geneeskrachtig. Tegenwoordig kun je zelfs thee en koffie van paddenstoelen verkrijgen. Maar wist je dat paddenstoelen door de vlezige bite ook heel goed als vleesvervanger kunnen dienen? Een aanrader om eens te proberen in 2019. Zo zul je in menig lunchroom steeds vaker een broodje pulled mushrooms op het menu tegenkomen. Zelf kun je natuurlijk ook lekker experimenteren met paddenstoelen in je eigen keuken. Wat dacht je van deze vegetarische hamburger met shiitake?

4. Slapen 2.0

Slapen is het nieuwe sporten in 2019. Natuurlijk weten we allemaal hoe belangrijk slapen is voor je gezondheid. Je hoeft maar een paar uurtjes over te slaan om de nadelige gevolgen van slaaptekort meteen te merken. Zo daalt je concentratievermogen en word je al snel kribbig en chagrijnig. Slaap je langdurig slecht dan zal je gezondheid daar zeker onder lijden. In Japan heb je al zogenaamde slaap cafés waar je toegedekt onder een dekentje even een powernap kunt doen. Zo ver is het in Nederland nog niet, maar wel zul je steeds meer gadgets aantreffen die je helpen om beter te slapen. Zo kun je op je laptop en telefoon een blauw licht filter installeren. En wat dacht je van een blauw licht filter bril? Deze houdt het blauwe licht wat uit tv's, telefoons en laptops straalt tegen, waardoor je in de avond makkelijker in slaap valt.

5. Kou opzoeken

Als mens zijn we van nature niet zo dol op kou, maar wist je dat de kou opzoeken vele voordelen heeft? Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van Wim Hof of "the Iceman". Dankzij hem is het onderzoek naar de gezonde effecten van kou op het lichaam in een stroomversnelling geraakt. Zo blijkt dat regelmatige blootstelling aan kou je immuunsysteem een boost geeft, je hart en bloedvaten in goede conditie houdt, de vetverbranding stimuleert en een oppeppend effect heeft op je stemming.
Koude trainingen kun je heel simpel thuis onder de douche doen. Probeer vanaf nu elke dag na het warme douchen een paar minuten koud te douchen. Probeer daarbij je ademhaling zo snel mogelijk onder controle te krijgen. Dat betekent rustig en diep ademhalen, je merkt dan vrij snel dat je de kou beter kunt hebben. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 29-11-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >