De drie beste tips om beter om te gaan met spanning en stress

Slaap | Lifestyle | Energie

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

Tip 1. Omgaan met zenuwen: raak bevriend met je zenuwachtige gevoel 

Als je zenuwachtig bent is dat geen pretje, het is geen staat van zijn waarin je denkt; ‘heerlijk, dit mag nog uren duren’. Liever wil je zo snel mogelijk af van die rottige zenuwen en je weer kalm, ontspannen en zorgenvrij voelen.

Vandaar dat bijna alle tips die je leest op het internet erop zijn gefocust zo snel mogelijk van die stress en dat zenuwachtige gevoel af te komen. Maar laten we ook eens naar een andere kant van stress kijken. Want eigenlijk is het zenuwachtige gevoel een poging van je lichaam om je te helpen.

In een spannende, uitdagende situatie wordt adrenaline vrijgemaakt. Dit stresshormoon maakt dat je alerter bent, meer gefocust en zorgt ervoor dat je als je in gevaar bent, meteen klaar bent om te vechten of vluchten.

We associëren de gevoelens die adrenaline geeft meestal als negatief. Als je bijvoorbeeld voor een publiek moet spreken, dan gieren de zenuwen door je keel, en daardoor ben je bang dat je zult falen. Maar dat gebeurt zelden, de adrenaline helpt je juist om te knallen en je beste beentje voor te zetten, het maakt je alert, want je zintuigen staan op scherp. Daardoor kun je goed inspelen op je publiek en ben je alleen gefocust op het huidige moment en wat daar nodig is.

Wanneer je telkens als je zenuwachtig bent probeert dit niet als negatief te zien, maar als iets positiefs, zullen de zenuwen je veel minder zwaar vallen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken: ‘aha, daar is dat zenuwachtige gevoel weer, wat fijn! Dat betekent dat ik gefocust en alert bent, Ik ben er echt klaar voor en kan het aan’. Het blijkt zelfs dat als je op deze manier met stress omgaat dit veel minder schadelijk is voor je gezondheid.

In deze TED talk vertelt psycholoog Teddy McgGonical je daar meer over. Bekijk de video op TED.

Tip 2. Omgaan met stress en spanning: schrijf het op

Wanneer je gestrest bent buitelen de gedachten zich over elkaar heen, ze vormen een onoverzichtelijke brij van allerlei aanleidingen en dingen die niet werken of nog gedaan moeten worden. Je kunt dat vaak niet overzien en dat geeft onrust en paniek. Het is niet zo gek dat je op stressmomenten de boel niet kunt overzien, want bij stress switchen je hersenen over op het hier en nu, ze ervaren de stress namelijk als een noodsituatie waar je direct op moet handelen. Als je stress hebt schrijf dan alles op waar je maar mee zit, van de gekste, kleine dingen zoals de lamp in de badkamer die je nog moet vervangen, tot die grote deadline op je werk.

Al schrijvende zul je merken dat je langzaam gaat kalmeren en als je vervolgens je lijst bekijkt, wordt het al heel snel duidelijk welke dingen echt prioriteit hebben en welke je op een to do lijst kunt zetten voor de volgende dagen. Heb je geen zin om te schrijven dan helpt tegen iemand aanpraten ook. Als je fijne vrienden hebt kun je ze vast 5 minuten lenen voor een ‘klaagmomentje’.

Tip 3. Omgaan met spanning en tegenslag: wees voorbereid

We willen gelukkig zijn, lekker in ons vel zitten, energiek zijn en stralen. Wat moet je met ongeluk, pijn en tegenslag? Dat doet zeer en daar blijven we liever verre van. Onze maatschappij zit tegenwoordig ook wel een beetje zo in elkaar; van alle kanten krijgen we positieve, perfecte plaatjes aangeboden. Maar het is simpelweg niet mogelijk altijd maar gelukkig te zijn, je gelukkig voelen bestaat bij de gratie van je ongelukkig voelen.

Mislukking, fouten maken, afwijzing, teleurstellingen, ziektes, dierbaren die overlijden het is inherent aan het leven en vroeg of laat krijgt iedereen met de zwaardere kant van het leven te maken. En fijn is dat niet, maar als je er bewust van bent dat dat erbij hoort en je ook vormt, dan kun je er op een bepaalde manier naast staan en naar kijken. Hetzelfde geldt voor spanning en stress, het hoort er gewoon bij.

En stiekem zit daar ook een mooie kant aan, want als je poepiezenuwachtig bent geweest voor die grote presentatie, maar je hebt het ondanks dat wel gewoon gedaan, dat ben je na afloop driedubbel trots op jezelf. Spanning en zenuwen maken het leven ook letterlijk spannend, als alles maar als een kabbelend beekje aan je voorbij zou gaan en je beleeft alles met twee vingers in je neus, dan is er niets aan. De volgende keer dat je zenuwen je parten spelen of je hebt tegenslag, probeer je er dan niet tegen te verzetten, and go with the flow.

Lees ook: 10 tips om je veerkracht te verhogen

Ten slotte: meld je aan voor de Ontspanningscoach!

Met de A.Vogel Ontspanningscoach leer je in 3 stappen beter met gevoelens van stress om te gaan en te ontspannen. Je ontvangt 3 mails met advies, praktische tips, (ontspannings)oefeningen en opdrachten. Inschrijven is helemaal gratis. Klik hier om mee te doen.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 22-11-2018

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >