4 tips om je leefstijl blijvend aan te passen

Hoelang duurt het voor je een gewoonte afleert?

barbara Kuiper

Barbara Kuiper
WhatsApp je vraag

Hoe lang duurt het voordat je een gewoonte hebt veranderd?

Gewoonten sluipen er zo in. Een koekje bij de thee, na twee broodjes met hartig beleg een broodje met hagelslag en ga zo maar door. Om die gewoonte af te leren kan knap lastig zijn. Dat stemmetje in je achterhoofd die zegt dat je dat koekje wel kunt eten, blijf je vrij lang horen. Een gewoonte heb je niet zo in één keer veranderd, vaak gaat het om automatisch gedrag. Iets wat je doet zonder dat je er stil bij staat.

Minimaal 66 dagen volhouden

De mythe is dat we 21 dagen nodig hebben om je leven te veranderen. Toch blijkt dat we gemiddeld ruim 3 maanden nodig hebben voor gewoonteverandering. Natuurlijk is dit voor iedereen verschillend. Uit een Brits onderzoek (2009) bleek dat 95% tussen de 18 en 254 dagen nodig heeft om een nieuwe gewoonte aan te leren.

Terugvalmomenten

Als je het 66 dagen hebt volgehouden, betekent het nog niet dat je nooit meer terugvalt in je oude gewoonte. Het hoort erbij en gaat waarschijnlijk ook gebeuren. Zie het niet als falen, probeer er lering uit te halen en ga daarna gewoon door. Stel jezelf onderstaande vragen zodat je het moment herkent, mocht het weer gebeuren:

  1. Wat gebeurde er? Wat waren de omstandigheden? Wat ging eraan vooraf?
  2. Wat zou je kunnen doen, mocht er weer zo'n situatie zich voordoen? Kun je iemand bellen of een bepaalde activiteit ondernemen?

Tips om je leefstijl blijvend aan te passen

1. Stapje voor stapje

Probeer niet alles in één keer te willen, dat houd je waarschijnlijk niet vol. Maak kleine stapjes en als je merkt dat de ene stap je wat gemakkelijker afgaat, kun je een tweede stap nemen. Ga zo door tot je bent waar je wilt zijn

2. Waarom wil je iets aanpassen

Een van de belangrijkste dingen als je een gewoonte wilt veranderen of je leefstijl wilt aanpassen, is weten waarom je iets wilt. Als je een goede drijfveer hebt, heb je meer discipline en houdt je het gemakkelijker vol.

3. Maak een plan van aanpak

Heb je bepaald wat je wilt veranderen in je leefstijl? Bekijk dan welk punt de hoogste prioriteit heeft. Vervolgens kan je bedenken wat je wilt doen. Het beste is om een oude gewoonte te doorbreken door het te vervangen voor een nieuwe gewoonte.

4. Vier je successen

Wees trots op wat je bereikt en vier het. Stilstaan bij je successen geeft je motivatie om door te gaan.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 18-01-2021

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Tips voor een gezonde leefstijl Naar de blogs

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >