Gevoelens van stress in een roerige periode

5 voorbeelden en 6 tips

Ilze ter Heide

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

Om te beginnen: hoe komt het eigenlijk dat we hier zo onrustig en gespannen van kunnen worden? We zijn immers meer thuis dan ooit, hebben minder afspraken, agenda's zijn leger en we hoeven dus eigenlijk veel minder te 'sjezen' dan normaal. Hoe zit dat dan? Waar krijgen we dan gevoelens van stress van? Dat kunnen veel verschillende dingen zijn natuurlijk. Hieronder een paar voorbeelden.

1. We weten niet wanneer het weer normaal is

Niemand weet wanneer het leven weer echt normaal is. Wanneer kun je weer onbezorgd een feestje geven? Je ouders of vrienden een knuffel geven? Gewoon lekker winkelen of uit eten gaan? Niemand weet het. En juist die onzekerheid knaagt. Maakt misschien onrustig. En kan je soms echt een gespannen of kriebelig gevoel bezorgen.

2. Niet iedereen houdt zich aan de regels

Ok, je mag weer naar de winkel. Je mag weer naar een feestje. Je mag weer uit eten. Er kan best veel weer, toch? Klopt. En dat is fijn. Maar er zijn in deze twee groepen mensen. Mensen die zich heel keurig aan de regels houden en mensen die dat niet doen. Zet die mensen samen in een winkel of restaurant en ongemerkt kan dat spanning opleveren. Ben jij iemand die zich keurig aan de regels houdt en deze hele periode sowieso al moeilijk of spannend vindt? Of behoor je tot een risicogroep? Dan kan het ontzettend onprettig zijn wanneer iemand anders te dicht in je buurt komt of om rond te moeten lopen in een volle supermarkt. Dat kan je best een beetje aanvliegen op zo'n moment.

3. Op het werk is veel anders

Teams die niet compleet zijn, collega's die denken dat thuiswerken vakantie is (en dus onbereikbaar zijn), met elkaar communiceren via Teams of Zoom, laptops en to-do-lijsten meesleuren van huis naar kantoor en weer terug... Het gaat toch allemaal net een beetje stroever dan normaal. Wist je dat sommige mensen van videobellen an sich al gevoelens van stress kunnen krijgen? Daarnaast heb je soms je collega's gewoon even naast je nodig. Om te sparren, om even snel iets af te stemmen, om door te kunnen. En alles went, maar in sommige gevallen is het zoeken en heel veel schakelen en dat kan best wat onrust veroorzaken.

4. Werk en privé loopt door elkaar

Doordat je thuis ineens ook je werkplek is, kan het zijn dat je (onbewust) vaker met je werk in je hoofd zit. Je brein koppelt bepaalde omgevingen namelijk aan bepaalde bezigheden en gevoelens en door thuis te werken kan het zijn dat je werk wat vaker in je hooft popt. Hoe zou het met dat ene project zijn? Heeft collega X mijn mailtje al beantwoord? Zal ik toch de computer nog even aanzetten om die ene taak even snel af te maken? De scheiding tussen werk en privé kan zo wat vertroebelen en dat kan je wat gespannen gevoelens geven.

5. Er is veel en veel tegenstrijdige info

Er is zóveel informatie beschikbaar, té veel eigenlijk. Waar je vroeger via één krant of één journaaluitzending werd geïnformeerd over belangrijke zaken, krijg je tegenwoordig van 180 kanten informatie op je af. Sterker nog, als je online eenmaal je interesse in een bepaald onderwerp hebt geuit door ergens op verder te klikken, dan krijg je alleen maar meer en meer info over dat onderwerp naar je toe geslingerd. Zo ook over de huidige crisis. Je weet op een gegeven moment gewoon niet meer te filteren wat waar en niet waar is en dat kan je onzeker, warrig en onrustig maken.

Gevoelens van stress zijn niet altijd helemaal te voorkomen. Zeker in deze bijzondere tijden niet. Maar soms kun je wel wat dingen doen die je kunnen helpen om er rustiger mee om te gaan.

1. Praat erover

Praten kan helpen. Dat kan namelijk twee dingen teweegbrengen. Het kan je enerzijds laten beseffen dat je niet de enige bent en praten met een andere ervaringsdeskundige kan je dan veel praktische tips opleveren. Anderzijds kan het je helpen relativeren als je praat met iemand die zich juist minder zorgen maakt.

2. Denk na over je werkplek

Werk je (meer) thuis? Denk er dan over na om een werkplek te maken op een plek of in een kamer die je kunt afsluiten met een deur of een room divider bijvoorbeeld. Dat maakt dat je weet en voelt dat dát je werkplek is en de rest van je huis je thuis. Maak sowieso liever geen werkplek in je slaapkamer, als er één kamer in huis is die je in ieder geval met rust en ontspanning zou moeten associëren...

3. Zoek afleiding

Als je je zorgen maakt en je hebt ook nog weinig omhanden, dan kan dat ervoor zorgen dat je je non-stop op die zorgen focust. Het zoeken van afleiding, in wat voor vorm dan ook, kan dan helpen. Dans, sport, kijk tv, lees een boek, klets bij met een vriendin via FaceTime... het kan allemaal helpen je zorgen even te vergeten.

4. Eet gezond

Het lijkt zo voor de hand liggend, maar toch: eet gezond. Juist in instabiele situaties is het belangrijk om je voedingspatroon gezond en evenwichtig te houden. Suiker, junkfood, ongezonde dranken en alcohol halen je juist uit dat evenwicht. Dus probeer deze ongezonde voeding te vermijden.

5. Probeer je informatiebronnen te beperken

Juist omdat er nu zoveel informatie op je af komt, kan het verstandig zijn om je bronnen te beperken. Want vergis je niet: iedere journalist, webredacteur of blogger doet er alles voor om een spraakmakend verhaal te schrijven. Een verhaal dat extra bezoekers naar de site trekt, maar niet per definitie op de hele waarheid berust. Kies een aantal bronnen die jij écht vertrouwt en haal alleen daar iedere dag of week je informatie vandaan.

6. Beweeg

Blijf bewegen. En daarvoor hoef je niet eens persé naar de sportschool. Wandelen, hardlopen, fietsen of buiten even fitnessen (desnoods met flessen wasmiddel als gewichten) kan ook. Beweging helpt je de adrenaline te verbruiken die je in tijden van stress extra produceert.

Meer tips voor ontspanning?

Meld je aan voor de A.Vogel Ontspanningscoach. Met de Ontspanningscoach leer je in drie stappen beter met gevoelens van stress om te gaan en te ontspannen. Je ontvangt in één week drie mails met advies, praktische tips, (ontspannings)oefeningen en -opdrachten Doe je mee?

Meld je aan

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Laatste wijziging op deze pagina: 03-09-2020

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

Schrijf je nu in >