15 tips voor een relaxter leven

Lifestyle | Lekker in je vel!

Ilze ter Heide

Ilze ter Heide
WhatsApp je vraag

1. Begin de dag relaxt

Het is 06.45 uur. De wekker gaat en meteen zit je rechtop in je bed. Aaaargh, opschieten, opschieten, opschieten. Als vanzelf komen er gevoelens van stress op. Probeer het maar eens op een andere manier. Zet je wekker wat eerder en start de dag met tien minuten ademhalingsoefeningen. Dat helpt je gejaagde gevoel opruimen.

2. Ruim op

En zie dat niet als een klus die in een dag geklaard moet zijn, maar ruim langzaam huis, koelkast, slaapkamer, garage en zolderkamer op. Ontdoe je van alles wat je toch nooit meer gebruikt. Een opgeruimde leefomgeving is een opgeruimd hoofd.

3. Consuminderen

Vaak voelen we almaar de druk om nieuwe dingen te kopen, omdat ze ons gelukkig lijken te maken. En het klopt, vaak geeft het ons een tijdelijk gevoel van geluk. Maar uiteindelijk maakt bezit ons alleen maar hebberiger en onrustiger. Dus: consuminderen.

4. Maak keuzes

Contacten onderhouden omdat het zo 'hoort'? Tijd stoppen in mensen of activiteiten waar je eigenlijk geen zin in hebt? Maak keuzes en doe vooral waar je blij van wordt. Schoon je agenda op en wellicht ook je contactenlijst. Minder moeten, geeft een heel bevrijdend gevoel.

5. Stop de innerlijke criticus

Probeer te stoppen met het hebben van kritiek op jezelf. Je bent goed zoals je bent. Kritiek hebben op jezelf, daar wordt je alleen maar ongelukkig van. Het maakt je onnodig wankel en geeft je een onrustig gevoel.

6. Leef hier en nu

Piekeren over het verleden? Zorgen maken om iets wat er in de toekomst misschien zou kunnen gebeuren? Je schiet er echt niks mee op. Gisteren is geweest en wat er morgen gebeurt, weet niemand. Leef in het hier en nu, want daar heb je invloed op. En dat geeft rust. Echt.

7. Uit je gevoelens

We hebben als mens best wel eens de neiging om onze gevoelens bij ons te houden. Terwijl het juist zo heerlijk is om ze er uit te gooien. Begin er maar eens mee. Wedden dat het je een opgelucht gevoel geeft?

8. Geef anderen aandacht

Het kost je misschien wat tijd, het kost je misschien wat moeite, maar dat weegt niet op tegen het fijne gevoel dat het kan geven om 'de ander' ook wat aandacht te geven. Probeer het eens. Je voelt je er positiever door en wie zich positief voelt, kan veel meer aan.

9. Maak je eigen keuzes

Laat je niet leiden door wat anderen van je verwachten. Vorm je eigen leven. Niks is prettiger en rustiger voor lichaam en geest, dan precies te leven volgens de richtlijnen die voor jou goed voelen. Misschien is die knop niet binnen een dag om, maar start de ontdekkingsreis in ieder geval vandaag nog.

10. Je hóeft geen carrière te maken

In de woestenij van materialisme zou je bijna denken dat je tegenwoordig wel carrière móet maken. Want: dan tel je toch mee? Laat dat gevoel direct los. Doe wat je leuk vindt en waar je blij van wordt. Dik betaald worden voor iets wat je verschrikkelijk vindt? Daar is nog nooit iemand gelukkig van geworden.

11. Omdenken

Het leven kan druk zijn, dat klopt. Maar wat zou er gebeuren als je eens zegt dat je 'lekker bezig bent' in plaats van 'druk'? Het is natuurlijk maar een nuance, maar zeggen dat je lekker bezig bent voelt gelijk een stukje lichter.

12. Ga eropuit

Frisse lucht frist op. Letterlijk (het kan je soms flink afkoelen), maar ook figuurlijk. Buiten zijn in een wereld vol zuurstof, geeft je een gevoel van vrijheid. En dat is nou precies het gevoel dat je nodig hebt voor een relaxt leven.

13. Vul niet in, maar vraag

We kunnen er als mens uren, misschien wel dagen, mee bezig zijn om in te vullen wat de ander bedoelt, wat de ander wenst, wat de ander nodig heeft. Maar: stop met invullen! Het kan je alleen maar onrustige gevoelens geven. Beter is om in alle openheid te vragen hoe het zit. Scheelt je uren denkwerk.

14. Wees niet zo streng

Misschien wel de belangrijkste: wees niet zo streng voor jezelf. Vooral vrouwen zijn nogal eens geneigd om de lat in alles heel hoog te leggen. Dat gaat niet. Kies twee dingen die belangrijk voor je zijn en leg daar de lat wat hoger voor. En alle andere dingen? Niet alles hoeft perfect, limbodansen is ook leuk ;-)

15. Maak gebruik van de natuur

Soms gebeurt er gewoon veel om je heen. Die drukte is niet altijd met een paar tips weg te nemen. En soms duurt overschakelen naar een nieuwe mindset gewoon een tijdje. Je kunt dan A.Vogel Passiflora Rustgevend Extra Sterk als ondersteuning gebruiken. Dat bevat passiebloem*, citroenmelisse* en valeriaan* en helpt lichaam en geest tot rust te brengen in spannende tijden of periodes van stress.

*Claims in afwachting van Europese goedkeuring.

Blogster Hetty

Mijn naam is Hetty. Als gezondheidsdeskundige ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 13-03-2019

Heb je een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

Je kunt bij ons terecht voor al je vragen over de je gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of je bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de A.Vogel tuinen

70% van de planten die we gebruiken voor onze producten komt uit deze tuinen.

Meer over de tuinen
Exclusief op avogel.nl: garantie op 100% tevredenheid*

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >