Samen door de Overgang

12 tips om meer te ontspannen tijdens de overgang

Relax!

Lifestyle | Overgang

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

1. Think positive!

Het is voor ons brein makkelijk om in een negatieve sfeer te blijven hangen en de ene doemgedachten na de andere te bedenken. De truc is om dit om te draaien. Merk je dat je negatief aan het denken bent: stop!

Probeer het om te draaien naar positieve gedachten. Positieve gedachten maken je kalm en vrolijker, hierdoor hoeft je hormoonhuishouding niet zo hard te werken om in balans te blijven.

2. Plan dingen in waar je goede energie van krijgt

Of dat nu een uitje met vriendinnen is, een stevige wandeling met de hond of een middagje alleen rondsnuffelen in de stad: plan regelmatig een moment in voor jezelf. Een moment dat jou positieve energie geeft.

3. Zoek regelmatig de natuur op

De natuur heeft een rustgevende werking op de mens. Dus ga het bos in en fiets door de landerijen.

4. Maak van het koffiemoment een zen-moment

Ben je geneigd om je koffie of thee snel-snel achterover te gooien of achteloos tijdens het werk of tussen het huishouden door te drinken? Doe het vanaf nu voortaan anders. Maak van deze momenten even een momentje om te relaxen. Ga lekker zitten, zorg dat je geen afleiding in de buurt hebt en geniet met volle aandacht van je theetje.

5. Verwen jezelf regelmatig

Een warm bad, een lekkere scrubgel of een afspraak bij de schoonheidsspecialist, een heerlijke manier om jezelf even te verwennen en te ontspannen!

6. Draag kleding waarin je je goed voelt

De overgang is voor veel vrouwen niet het moment waarop ze blaken van zelfvertrouwen. Zonde! Gun jezelf een nieuwe coupe, laat je eens adviseren door een stylist in een goede kledingzaak en haal die lippenstift onder het stof vandaan. Je mag gezien worden.

7. Maak een avondwandeling

Een wandeling na het eten maakt het hoofd én de maag leeg. Het is een perfecte manier om even te ontladen. Dit kan alleen of met je geliefde. Het is een rustig moment om zonder afleiding even de dag met elkaar door te nemen.

8. Let op je ademhaling

Merk je dat de ademhaling haastig, oppervlakkig, geforceerd of onrustig is, stop dan met waar je mee bezig bent. Ga op een rustige plek zitten of op je rug op een bed of bank liggen en focus je op je ademhaling.

  • Leg je handen op de buikstreek. Voel de deining van de ademhaling. Gaat hij via de buik, dan zullen de handen meedeinen. Gaat de borstkas omhoog, keer dan terug naar de buikademhaling.
  • Adem vier tellen langzaam in door de neus, diep en vanuit de buik. Houd de adem een seconde vast en adem dan langzaam uit via de mond. Alsof je langzaam een veertje wegblaast. Ook dat doe je in vier tellen.
  • Wacht een tel voordat je weer ademhaalt op deze manier.
  • Herhaal dit vijf keer en blijf daarna even rustig, vanuit de buik ademend liggen voordat je opstaat.

9. Drink minder koffie, alcohol en suikerhoudende dranken

Cafeïne, alcohol en suiker kunnen opvliegers uitlokken en voor een jachtig gevoel zorgen. Deze producten kun je daarom het beste vermijden als je hier vaak mee te maken hebt.

10. Meld je aan voor de Ontspanningscoach

Met de A.Vogel Ontspanningscoach leer je in 3 stappen beter met gevoelens van stress om te gaan en te ontspannen. Je ontvangt 3 mails met advies, praktische tips, (ontspannings)oefeningen en opdrachten. Inschrijven is helemaal gratis. Klik hier om mee te doen!

11. Doe eens iets om van je gedachten los te komen

Wat tegenwoordig helemaal hot is, is ‘kleuren voor volwassenen’. Pak een doos potloden of stiften en focus je aandacht op het papier. Wedden dat jij na een tijdje helemaal opgaat in de tekening en even alles om je heen vergeet?

12. Knuffel vaker

Tijdens het knuffelen komt er oxytocine vrij, ook wel het knuffelhormoon genoemd. Door dit stofje nemen zowel gevoelens van stress af als je bloeddruk. Knuffelen heeft nog een hele sociale reden. Door te knuffelen voelen mensen zich vertrouwd met elkaar en versterken ze de band. Dit alles zorgt ervoor dat mensen die veel knuffelen zich gelukkiger voelen dan mensen die weinig knuffelen. Dus waar wacht je nog op!

Meer lezen over de overgang

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Krista

Hi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 19-04-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Onze tip bij pijnlijke gewrichten

Atrosan tabletten. Deze tabletten krijgen maar liefst een 9,6 als waardering van meer dan 125 gebruikers.

Bestel Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Ontdek de principes
van Alfred Vogel

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek A.Vogel Wereld
Tijdelijk Molkosan Fruit (t.w.v. € 6,99) cadeau bij uw bestelling > € 20. Lees meer