10 tips om je veerkracht te verhogen

Energie | Lekker in je vel!

Hetty Crèvecoeur
WhatsApp je vraag

1. Rust, Reinheid en Regelmaat

Erg sexy klinkt het niet, maar met rust, reinheid en regelmaat in je leven kun je een hele hoop opvangen. Maak voor jezelf een systeem. Houd je huishouden bij en ruim dingen direct op. Dit scheelt je in tijd en geeft ruimte in je hoofd. Niets fijner dan thuiskomen in een opgeruimd huis. Hetzelfde geldt voor je boekhouding, die vriend die je nodig eens moest bellen, die uitpuilende kast die je al maanden aangaapt.
Ook al hebben we over de meeste dingen geen controle, je leefomgeving kan je wel beïnvloeden met instant resultaat. Op het moment dat het leven chaotisch wordt, heb je een veilige, opgeruimde basis om op terug te vallen.

2. Los dagelijkse irritaties op

Een kast die niet helemaal goed sluit, een lekkend koffiezetapparaat, die vochtplek in je behang. Dagelijkse irritaties slurpen meer energie dan je denkt. Los de dingen die je vaak irriteren op. Zo houd je de emmer leeg en is de spreekwoordelijke laatste druppel minder snel bereikt.

3. Werk aan je vangnet

Familie en vrienden zijn een geweldig vangnet als je met moeilijkheden te maken krijgt. Koester je vriendschappen en maak tijd voor je familie. Het leven is maar kort, investeer in mensen en bezigheden die er echt toe doen.

4. Versterk je eigenwaarde

Eigenwaarde is als een rots in de branding. Eigenwaarde is weten je dat je op elk moment het beste doet wat je kunt, en dat je ook maar een mens bent. Behandel jezelf zoals je een goede vriend zou behandelen.

 5. Iedereen is alleen en dat is niet erg

We bekijken de wereld allemaal door een eigen bril. Niemand kan precies weten hoe jij de dingen beleeft en wat werkelijk waar is voor jou. Laat jouw gevoelens er toe doen, en zie ze als signalen. Ook al heb je soms het gevoel dat niemand je begrijpt, als jij jezelf maar begrijpt.

6. Denk als een Yogi en relativeer

Alles is maar tijdelijk en uiteindelijk gaat alles voorbij. Dat kan je sip maken of juist een troost zijn. Welk naar gevoel je ook voelt, het is maar tijdelijk en er zal altijd een ander gevoel voor in de plaats komen.

7. Wees mindful

Door in het hier en nu te zijn wordt je minder in beslag genomen door malende gedachten. In het hier en nu zijn doe je door je aandacht op 1 of meerdere van je zintuigen te richten. Ruik eens bewust aan je kopje koffie, kijk naar je omgeving door de ogen van een toerist, let op je ademhaling, of luister eens aandachtig welke geluiden je allemaal hoort.

 8. Eet goed

Juist als je het moeilijk hebt is het belangrijk extra tijd en aandacht aan je maaltijden te besteden. Stress kost je lichaam namelijk waardevolle vitaminen en mineralen. Het is verleidelijk om te kiezen voor suiker en junkfood, maar deze zullen niet veel goeds doen voor je humeur. Kies juist voor kleurrijke groenten en fruit en maak van elke verse maaltijd een feest om te zien.

 9. Slaap

De hoeveelheid slaap heeft een grote impact op je gemoedstoestand. Als je moe bent kan je niet helder meer nadenken en relativeren. Maak het een prioriteit om voldoende slaap te krijgen. Ga voor 23.00 uur naar bed en slaap in een zo donker, mogelijke kamer. Als het kan doe dan overdag een dutje van ongeveer 20 minuten.

10. Beweeg

Als je vast zit in je hoofd, dan helpt het om je lichaam in beweging te brengen. Een klein, simpel ommetje kan je al in een andere stemming brengen.

Meer blogs van Hetty?

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Barbara

Blogster barbaraHi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 19-06-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Gratis boek Vullen of Voeden bij bestelling > €20

Ontvang elke maand van A.Vogel tips voor een gezonde lifestyle.

tip

Ontvang maandelijks handige tips en weetjes over gezondheid en lifestyle.

Schrijf je nu in >