10 Do’s & Don’ts voor zonneaanbidders

Huid

Marjolein Schurink
WhatsApp je vraag

Doen!

  1. Laat uw huid wennen aan de zon
    Het voorjaar was niet al te denderend. Nu er ineens een aantal mooie zonnige dagen zijn aangekondigd, wilt u daar natuurlijk intens van genieten. Het is u, uw tuinstoel en de zon. En verder niets. Niet zo handig, want de huid heeft niet kunnen wennen aan die felle zon. Houd daarom de tijd dat u in de zon zit beperkt en mijd de heetste uren op de dag tussen 11:00 en 15:00 uur. Verblijf de eerste dag een kwartier in de zon, de tweede dag een halfuur en de derde dag drie kwartier. Ga niet zonder zonnebrandcrème zonnen. De huid is namelijk nog niet helemaal uit de winterslaap en de kans op verbranding is groot.
  2. Sporten in de vroege ochtend en avond
    Tussen 11:00 en 15:00 uur is de zon het krachtigst. En op warme dagen blijft het tot in de vroege avond vaak warm en benauwd. Niet de meest optimale omstandigheden om te gaan sporten. Wilt u zich perse nog extra in het zweet werken? Sport dan in de vroege ochtend of avond. Dan is het koeler en zon minder krachtig. Houd in uw achterhoofd dat u het rustiger aan moet doen. Door de warmte is namelijk de kans op hitteaandoeningen, uitdroging en uitputting groter. Smeer u voor de zekerheid in met zonnebrandcrème, drink voldoende water en draag luchtige kleding. Ook een zonnebril of pet komen goed van pas.
  3. Elke dag insmeren met een zonnebrandcrème
    Bent u zomers veel buiten in de weer? Smeer u dan elke dag in met een zonnebrandcrème met minimaal factor 20 en herhaal dit om de 2 uur als u de hele dag in de zon bent, zoals op het strand of tijdens een dagje fietsen. Gebruik voor het gezicht een dagcrème met een hoge beschermingsfactor. Waarom? In de zomer is de UV-straling het hoogst, dat betekent dat onze huid in de buitenlucht constant blootgesteld wordt aan UVA- en UVB-stralen. Ook als het bewolkt is! Zo wordt UVA-straling niet tegengehouden door glas of wolken. UVA-straling geeft directe, maar tijdelijke verkleuring (pigmentatie) van de huid. Daarnaast dringt deze straling diep in de huid door en kan bij overdaad schadelijk zijn. Het speelt een grote rol bij de vorming van kanker en huidveroudering. De UVB-stralen prikkelen op hun beurt de pigmentcellen en zorgen voor de vorming van pigment (melanine). Een overdaad aan deze stralen zorgt voor verbranding. Smeren dus!
  4. Half uur voor het zonnen insmeren
    Het duurt ongeveer een halfuurtje voordat zonnebrandcrème ingetrokken is en zijn werk kan doen. Insmeren dus, een half uur voordat u op het strand gaat liggen zonnen. Vergeet daarbij niet om regelmatig even bij te smeren. Een goede richtlijn is om de twee uur. Vooral na het zwemmen en sporten is het verstandig om een nieuw laagje aan te brengen.
  5. Verzorg de huid als u toch verbrand bent
    Heeft u toch te veel zon gehad en is uw huid rood en gevoelig? Zorg er dan voor dat de huid zich herstelt. Breng hiervoor een dun laagje crème aan die geschikt is voor een geprikkelde huid. Denk aan Crème Bioforce. Dit is een natuurlijke, vette crème op basis van wolvet, met verschillende heilzame planten zoals valkruid, goudsbloem, toverhazelaar, salie en heelkruid. De crème werkt helend en verzachtend en houdt de huid soepel, zowel bij een ruwe, schrale als bij een droge en gevoelige, geïrriteerde huid. Geneesmiddel. Lees voor gebruik de bijsluiter.

zon-wel-en-niet-doen-in-de-zon-oude-zonnebrand

Niet doen!

  1. Wennen onder de zonnebank
    Sommige mensen denken dat ze hun huid kunnen laten wennen, door wekelijks (of vaker!) een zonnebankje te pakken. Dit zou ook goed zijn voor de aanmaak van vitamine D. Jammer, maar helaas is dit niet het geval. Onder de zonnebank krijgen we sneller een bruine kleur, maar het geeft totaal geen bescherming en het zorgt ook niet voor de aanmaak van vitamine D. Daar hebben we o.a. toch echt de zon voor nodig.
  2. In de zon zitten tijdens een antibioticakuur
    Slikt u antibiotica en wilt u een dagje naar het strand? Misschien niet zo handig. Antibiotica komt in het bloed terecht, maar nestelt zich ook in de huidcellen. Stellen we de huid bloot aan de zon, dan kan het chemische component in het medicijn een (hevige) reactie uitlokken en de huid beschadigen. De huid is gevoelig, verbrandt snel of er kan hevige jeuk ontstaan. Antibiotica is een van de bekendste medicijnen die deze reactie kan uitlokken. In de internationale databank van bijwerkingen van medicijnen staan daarnaast nog eens ruim 250 geneesmiddelen waarbij ooit een reactie met zonlicht is beschreven. Lees dus altijd goed de bijsluiter als u medicijnen gebruikt.
  3. Sporten in de brandende zon
    Naarmate de zomer vordert, went ons lichaam steeds meer aan de temperaturen. Toch is het verstandig om met temperaturen boven de 26 graden niet te sporten. Sport op deze dagen dan vroeg in de ochtend of avond. Sporten we in de brandende middagzon, dan lopen we het risico op een zonnestreek, hittekramp of uitdroging. Het is daarom zaak om op warme dagen goed te drinken voor het sporten en bij tekenen van misselijkheid, hoofdpijn, kramp, flauwte of duizeligheid meteen te stoppen met sporten en verkoeling te zoeken.
  4. Zonnebrandcrème van vorig jaar gebruiken
    Nog een halfvolle fles zonnebrandcrème van vorig jaar over? Weggooien. Zonde misschien, maar nodig. De werking neemt namelijk met een jaar af, vooral als de crème ook met u op vakantie is geweest naar een warm oord. Door de hoge temperaturen gaat de werking van de crème sneller achteruit. Dus voorkom een verbrand gezicht en schaf een nieuwe zonnebrandcrème aan.
  5. Olie of eigen middeltjes gebruiken bij het zonnen
    Een absolute afrader: insmeren met oliën als olijf- en zonnebloemolie of een mixje van babyolie met citroensap. Ja het versterkt het bruiningsproces aanzienlijk, maar vergroot ook het risico om ‘aan te bakken’, oftewel: verbranden. Ga maar na wat er gebeurt als we vlees bakken in olie. Er komt een lekker bruin, krokant korstje op. Precies wat er met onze huid gebeurt! Deze bakt aan en droogt uit. Eeuwig zonde, want we beschadigen de huid beschadigen hiermee onherstelbaar. Gevolg op de lange termijn: een leerachtige, rimpelige huid én een groter  risico op huidkanker.

Fijne zomer!

Marjolein

TIP: Heb je de vakantiechecklist al gelezen?

 

Blogster Hetty

Als natuurgeneeskundig en orthomoleculair therapeut ben ik gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid. Ik schrijf voor A.Vogel en ben vaak op TV te zien bij Koffietijd en andere programma’s!

Blogster Krista

Hi! Ik schrijf als webredacteur van www.avogel.nl artikelen over de meest uiteenlopende onderwerpen die over gezondheid gaan. Lees je mee?

Blogster Marjolein

Hoi, ik ben Marjolein. En schrijf dagelijks ‘gezond leesvoer’ voor A.Vogel. Ken je bijvoorbeeld de A.Vogel nieuwsbrieven al? Dan ken je mij ook:-)

Laatste wijziging op deze pagina: 19-09-2017

Heeft u een vraag of opmerking na het lezen van dit blog? Stel deze gerust...

U kunt bij ons terecht voor al uw vragen over de uw gezondheid, A.Vogel-producten, de tuinen, of uw bestelling in de webwinkel.

Neem contact met ons op!
Ontdek de Duivelsklauw!

Atrosan tabletten. Traditioneel kruidengeneesmiddel ter verlichting van milde gewrichtspijn en reumatische pijn. Lees voor gebruik de bijsluiter.

Atrosan tabletten
Hoe zit dat...?

Waarom ontstaan de beste ideeën onder de douche?
’s Morgens sta je op, je neemt een douche en … ineens bedenk je de oplossing voor het probleem waar je gisteren de hele dag over zat te piekeren! Waarom juist op dat moment?

Lees hier waarom!

Kracht uit de natuur

De natuur geeft ons alles wat we nodig hebben om onze gezondheid te behouden.

Ontdek de A.Vogel Tuinen!
Tijdelijk Symvita anti-rimpelcrème (t.w.v. € 9,99) cadeau bij uw bestelling > € 20. Lees meer