A.Vogel Blog

home / advies / opvliegers

Opvliegers in de overgang?

Salvia helpt bij opvliegers

Opvliegers: "Is het hier nou zo heet of ligt het aan mij?" Het is een heel gewone vraag voor vrouwen in de overgang. Opvliegers horen daar ‘gewoon’ bij. Toch? Dat zeggen anderen tenminste. Die waarschijnlijk niet vijf keer per nacht zwetend wakker worden. En misschien gelooft u dat zelf ook wel. Maar nee, het hóeft niet. Want er zijn producten die de overgang aangenamer kunnen maken.

Vergroot uw kennis, doe de kennisquiz

Vergroot uw kennis Doe de kennisquizDoe de kennisquiz
Natuurlijke hulp van A.Vogel bij opvliegers

Natuurlijke hulp van A.Vogel bij opvliegers

A.Vogel Famosan Salvia Extra Sterk
Famosan Salvia Extra Sterk van A.Vogel ondersteunt uw lichaam op 100% natuurlijke wijze bij opvliegers en nachtelijk transpireren. En helpt u door de overgang, zonder het natuurlijke overgangsproces te verstoren. Met Famosan Salvia Extra Sterk blijft u ontspannen in balans, ook nu u in de overgang bent. Een ander groot voordeel? Famosan Salvia Extra Sterk helpt u snel.

Opvliegers? Wat is een opvlieger?

Opvliegers? Wat is een opvlieger?

Een opvlieger - ook wel hot flash of vapeur genoemd - is een plotseling opkomend gevoel van intense warmte die zich vanaf de borst uitbreidt over hals en hoofd en soms over het hele lichaam. Het is het meest kenmerkende symptoom van de overgang en gaat gepaard met een serie van lichamelijke reacties:

  • uw hart gaan als een razende tekeer waardoor het bloed sneller naar het hoofd stijgt
  • u krijgt het snikheet
  • de bloedvaten in de huid gaan wijd openstaan
  • uw hals en hoofd worden rood
  • het zweet breekt u uit
  • na afloop voelt u zich koud en klam

Opvliegers zijn onschuldig maar vervelend en kunnen uw leven beïnvloeden. Ze komen ook vaak ’s nachts voor (nachtzweten) en dat kan uw slaap beïnvloeden.

Waardoor ontstaan opvliegers?

Waardoor ontstaan opvliegers?

In de overgangsperiode daalt de productie van het geslachtshormoon oestrogeen. Door schommelingen in de hormoonspiegel is de hypofyse, het gebied in de hersenen dat onder andere de lichaamstemperatuur regelt, van slag. Uw lichaam denkt op onverwachte momenten dat u oververhit bent en zet meteen het afkoelmechanisme in werking. Zodra het lichaam ontdekt dat afkoelen niet nodig is, komt er een einde aan de opvlieger. Ongeveer driekwart van de vrouwen krijgt hierdoor opvliegers tijdens de overgang.

Hoe lang duren opvliegers?

Hoe lang duren opvliegers?

Een opvlieger duurt meestal maar een halve minuut, maar de symptomen kunnen ook een kwartier of zelfs een half uur aanhouden. Ook de frequentie varieert. Waar de ene vrouw slechts af en toe een opvlieger heeft, krijgt de ander er wel tien tot twintig per dag. Over het algemeen verdwijnen de opvliegers binnen twee jaar na de menopauze (de laatste menstruatie), maar ook hier zijn de verschillen groot. Sommige vrouwen hebben slechts enkele maanden opvliegers terwijl een klein deel tot wel tien jaar na de menopauze opvliegers blijft houden.

Wat kunt u zelf aan opvliegers doen?

Wat kunt u zelf aan opvliegers doen?

  • Draag bij opvliegers luchtige kleding, bij voorkeur van natuurlijke stoffen.
  • Draag kleding in laagjes, zodat u wat kunt uitdoen als u een opvlieger krijgt.
  • Leg schone kleding naast het bed, zodat u bij nachtelijk zweten snel kunt wisselen.
  • Stop opvliegers met een natte koude doek tegen de binnenkant van de ellebogen, polsen of achterkant van de nek. Het drinken van een glas ijskoud water kan ook helpen.
  • Beweeg voldoende. Vrouwen die regelmatig bewegen krijgen minder snel opvliegers. En als ze toch opvliegers krijgen, duren ze minder lang.
  • Let op wat u eet. Sommige vrouwen krijgen opvliegers van heet of sterk gekruid voedsel, alcohol of cafeïne. Kijk welke voedingsmiddelen en drankjes bij u opvliegers uitlokken en vermijd deze.
  • Vrouwen die niet lekker in hun vel zitten, klagen vaker over opvliegers. Probeer stress te voorkomen en help uw lichaam en geest te ontspannen. Bijvoorbeeld via sporten, yoga of meditatie.
Let op wat u eet bij opvliegers in de overgang

Let op wat u eet bij opvliegers in de overgang

Tijdens de overgang wordt uw stofwisseling langzamer. Eet dus ook wat minder om uw gewicht op peil te houden, ongeveer tweederde van wat u gewend bent. Eet gezond en gevarieerd. En zet wat vaker voedingsmiddelen op het menu die uw lichaam door de overgang en de opvliegers heen helpen, zoals:

Producten die rijk zijn aan fyto-oestrogenen:

  • ananas
  • appel
  • bloemkool
  • broccoli
  • wortelen
  • aardappelen
  • spruitjes
  • anijs
  • kruizemunt
  • zoethout
  • volkorenproducten
  • sojaproducten, ook deze zijn rijk aan fyto-oestrogenen. Soja vindt u in producten als: tofu (sojakaas), tempeh (gefermenteerde soja), sojamelk

Vermijd geraffineerde producten (van witmeel en witte suiker).

Opvliegers de baas met salie

Opvliegers de baas met salie

Salie (Latijnse benaming: Salvia officinalis) staat van oudsher bekend om zijn positieve invloed bij opvliegers en (nachtelijk) zweten. Een sterk geconcentreerd extract van deze plant is te vinden in A.Vogel Famosan Salvia.

Laatste wijziging op deze pagina: 07-02-2014
Bron: Biohorma 2011. Natuurlijk & Gezond. Gezond leven in harmonie met de natuur. Uitgeverij Mix Media B.V., Lelystad

Volg A.Vogel op Facebook

Vragen?

Stel ze gerust aan onze gezondheidsexperts!

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
       
10 ct per minuut

Nieuw! Alles over de overgang

...Special In De Overgang

Marjan (52) over haar opvliegers

“Ik ben erg blij met Famosan Salvia. Toen ik in de overgang kwam, kreeg ik van de een op de andere dag te maken met opvliegers. En ‘s nachts begon ik meer te transpireren. Ik ben toen Famosan Salvia gaan gebruiken. Het helpt me ’s nachts bij mijn transpiratie en overdag gaat het goed met mijn opvliegers.”

Geen zin in seks?

Vrouwen hebben in de overgang vaak minder zin in seks...

0 artikelen in winkelwagentjecart-icon