A.Vogel Blog

home / advies / botten

Botten

Voor de opbouw van bot is calcium (in zuivel) nodig, maar ook vitamine D.

Wat is bot?

De botten die we kennen van de biologieles zien er massief en hard uit. Bot is echter alleen aan de buitenkant hard. Binnen is het bot poreus; er lopen bloedvaatjes doorheen waarmee het bot voedingsstoffen en zuurstof krijgt. De kern van het bot is hol, hierin zit het zachte beenmerg. In het beenmerg worden de bloedcellen gevormd.
Er groeit continu nieuw bot in ons lichaam en er wordt continu bot afgebroken. Zo wordt bij een volwassene elk jaar vijf procent van het botweefsel vervangen. Het skelet vernieuwt zich dus elke dag opnieuw.

Botten groeien

Dat bot groeit, zien we duidelijk aan kinderen. Zij schieten de eerste jaren van hun leven de lucht in. Maar feitelijk duurt de aanleg en groei van het skelet veel langer. De maximale totale botmassa (de piekbotmassa) wordt pas bereikt als we gemiddeld dertig jaar zijn. Het skelet is dan het toppunt van stevigheid en kracht.
De botdichtheid is de hoeveelheid kalk en mineraalhoudend weefsel in grammen per vierkante centimeter bot. Die botdichtheid is te meten met een Dexa-meter die met röntgenstralen een bot doormeet.
In totaal hebben we 206 botten. Al die botten bij elkaar nemen tien procent van ons lichaamsgewicht in. Er bestaan dus geen mensen met zwaardere of minder zware botten. En hoewel we bij botten altijd denken aan de beenderen van een skelet, is het goed te weten dat er ook zeer kleine botten zijn. Zo zijn de kleinste botten de gehoorbeentjes in het middenoor; zij vervoeren geluidstrillingen van het inwendige oor naar het trommelvlies.

Zelf doen voor de botten

Voor de opbouw van bot is calcium (in zuivel) nodig, maar ook vitamine D. De een kan niet zonder de ander. Vitamine D is namelijk nodig om calcium op te nemen.
Het lichaam kan zelf via (zon)licht vitamine D in de huid aanmaken. Voor voldoende vitamine D moeten we elke dag minstens een halfuur buiten zijn. Te veel afscherming van de zon (hoedjes, sjaals of crèmes met een hoge zonnefactor), staat om die reden de laatste jaren ter discussie. Uiteraard is verbranden niet gezond. Maar de zon is ook een essentiële bron van vitamine D. Hoewel we voorzichtig moeten zijn met zonlicht, zeker de middagzon, moeten we niet bang zijn voor elk zonnestraaltje.
Door veel druk uit te oefenen op de botten, bijvoorbeeld door traplopen, hardlopen of touwtjespringen, wordt de ontwikkeling van botmassa bevorderd. Zwemmen en wandelen doen dat minder. Door beweging wordt ook de doorbloeding beter, hierdoor bereiken voedingsstoffen het bot beter.

Voedingsadvies

Zuivel is de meest belangrijke calciumbron en om die reden zeer goed voor de botten. Melk, kaas, yoghurt en biogarde zijn om die reden uitstekende calciumbronnen.

Andere calciumbronnen zijn groente (vooral boerenkool), noten (amandelen en hazelnoten) en vette vis. Helaas zijn deze producten bij lange na niet zo rijk aan calcium als zuivelproducten. Voor wie geen melkproducten lust of kan verdragen, is het goed te kijken of andere calciumbronnen toereikend zijn.

Ook vitamine K wordt steeds vaker genoemd als belangrijke botvitamine. Vitamine K zit in groene groente en olie.

Cafeïne (in koffie, thee, cacao en cola) verhoogt de uitscheiding van calcium. Probeer om die reden niet te veel koffie, thee en cola te drinken. Vervang ze eens door kruidenthee of water.

Botbreuk

Uiteraard is een botbreuk het werkterrein van een arts. Maar thuis kan het lichaam wel degelijk ondersteund worden zodat de breuk goed herstelt.

Nadat een gebroken bot is gezet, zijn producten die rijk zijn aan silicium (kiezelzuur) extra goed omdat ze de genezing bevorderen. Silicium zit in haver, gierst en citrusvruchten.

Laatste wijziging op deze pagina: 12-05-2014
Bron: Biohorma 2011. Natuurlijk & Gezond. Gezond leven in harmonie met de natuur. Uitgeverij Mix Media B.V., Lelystad

Volg A.Vogel op Facebook

Vragen?

Stel ze gerust aan onze gezondheidsexperts!

Of bel ons gratis voor persoonlijk advies (9:00-17:00u). Wij helpen u graag!

0900-2 46 46 46